La Vendetta I Pagliacci
La Vendetta I Pagliacci La Vendetta I Pagliacci

DANMARKSTURNÉ

7. oktober – 3. december 2022

Dobbeltopera-thriller

Et operakompagni meget lig Den Jyske Opera opfører operaen La Vendetta, alt imens de er i fuld gang med prøverne til deres næste produktion: operaen I Pagliacci. Når den første opera er forbi, ”inviteres” publikum om bag scenen. Her udspiller der sig et højspændt drama blandt operaens ansatte med katastrofale følger.

Med La Vendetta / I Pagliacci forener vi et af operarepertoirets mest populære mesterværker, I Pagliacci (dansk titel: Bajadser), med en genfunden dansk perle og den eneste danske opera, der nogensinde er blevet bestilt af det legendariske operahus La Scala i Milano: Asger Hameriks for længst glemte La Vendetta – en nervepirrende thriller, der lige så godt kunne være skrevet som et manuskript til Netflix! La Vendetta er en del af Den Danske Serie.

Handling
En skuespiller ved navn Tonio træder frem foran scenetæppet og byder publikum velkommen. Han introducerer Den Jyske Opera og fremhæver vores ønske om at gengive livet så realistisk som muligt. Han beder ydmygt om publikums gunst, og tæppet går op til Asger Hameriks La Vendetta.

[La Vendetta]
Estella har forelsket sig i Orso til stor fortrydelse for sin bror, Vitollo. Orsos far myrdede for mange år siden søskendeparrets far som følge af en familiefejde, der stadig trækker sine spor. Vitollo har derfor svoret evigt had til Orsos familie og prøver at overtale Estella til at forlade sin elskede. Da hun nægter, prøver Vitollo at skyde Orso, men Estella kaster sig ind foran sin forlovede og dør. Da det går op for Vitollo, at han har slået sin egen søster ihjel, bryder han sammen.

Der er pause i forestillingen.

[I Pagliacci]
Vi ser nu Den Jyske Operas sangertrup i deres daglige gøremål, som var vi med bag scenen: De ankommer til et nyt spillested, sætter scenografien op og gør klar til prøven. Vi fornemmer, at operachefen Canio, der også er kompagniets stjernesanger, er ekstremt jaloux anlagt. Han overvåger nidkært sin unge hustru, Nedda. Sceneteknikerne provokerer ham ved at fortælle, at sangeren Tonio planlægger at have en affære med Nedda. Canio advarer dem om, at de ikke skal undervurdere ham.

Nedda er skræmt over sin mands opførsel, og da Tonio erklærer, at han elsker hende, afviser hun ham. Hendes elsker, Silvio, der spiller Orso i La Vendetta har bedre held med at arrangere et hemmeligt møde. Tonio, der har sneget sig til at lytte med, henter Canio, så han kan tage Silvio og Nedda på fersk gerning. Men det lykkes Silvio at slippe væk.

Canio kræver, at Nedda fortæller, hvem den flygtende var, men Nedda nægter. Canio angriber hende, men en af de andre sangere i kompagniet, Beppe, afvæbner ham. Canio lades alene tilbage, og mens han ifører sig sit kostume og sin sminke, filosoferer han over, hvor svært det er at spille rollen som klovn med et knust hjerte. Kompagniet venter nu spændt på at få generalprøven sat i gang:

[Komedien]
Columbine (Nedda) venter på sin elskede, Harlekin (Beppe), mens hendes ægtemand, Pagliaccio (Canio), er et andet sted. Taddeo (Tonio) erklærer hende sin kærlighed, men hun afviser ham og griner af ham. Ved aftensbordet giver Harlekin et glas sovepiller til Columbine, så hun kan slippe væk fra sin mand, når han sover tungt. Pagliaccio kommer uventet tilbage, men det lykkes Harlekin at slippe uset væk. Spillet ligner nu virkeligheden for meget, og Canio kæmper for at holde fast i sin rolle, men hans vrede og jalousi tager overhånd og bryder ud i lys lue.

Sceneteknikken er imponeret over, hvor realistisk Canio spiller sin rolle og opdager ikke, at virkeligheden har fortrængt illusionen. Lidt efter lidt bliver det dog tydeligt, at ingen længere spiller skuespil. Silvio kæmper sig frem til scenen for at redde Nedda fra Canios vrede, men det lykkes Canio at dræbe først Nedda og så hendes elskede Silvio.

Medvirkende

Philipp Kochheim

Philipp Kochheim

Instruktør
Christopher Lichtenstein

Christopher Lichtenstein

Dirigent
Barbara Bloch

Barbara Bloch

Scenograf og kostumedesigner
Anders Poll

Anders Poll

Lysdesigner
Dorothea Spilger

Dorothea Spilger

Estella
Michael Bachtadze

Michael Bachtadze

Vitollo / Tonio
Paul Gukhoe Song

Paul Gukhoe Song

Vitollo / Tonio
Teit Kanstrup

Teit Kanstrup

Orso / Silvio
1
Romanas Kudriašovas

Romanas Kudriašovas

Orso / Silvio
Iurie Ciobanu

Iurie Ciobanu

Canio
Peter Lodahl

Peter Lodahl

Canio
Ruslana Koval

Ruslana Koval

Nedda
Solen Mainguené

Solen Mainguené

Nedda
Michael Ha

Michael Ha

Beppe
Jani Kyllönen

Jani Kyllönen

1. medarbejder
Andreas Winther

Andreas Winther

1. medarbejder
1
Erik Bekker Hansen

Erik Bekker Hansen

2. medarbejder
Joan Ribalta

Joan Ribalta

2. medarbejder / Beppe (i tilfælde af sygdom)
Philipp Kochheim

Philipp Kochheim

Instruktør
Christopher Lichtenstein

Christopher Lichtenstein

Dirigent
Barbara Bloch

Barbara Bloch

Scenograf og kostumedesigner
Anders Poll

Anders Poll

Lysdesigner
Dorothea Spilger

Dorothea Spilger

Estella
Michael Bachtadze

Michael Bachtadze

Vitollo / Tonio
Paul Gukhoe Song

Paul Gukhoe Song

Vitollo / Tonio
Teit Kanstrup

Teit Kanstrup

Orso / Silvio
Romanas Kudriašovas

Romanas Kudriašovas

Orso / Silvio
Iurie Ciobanu

Iurie Ciobanu

Canio
Peter Lodahl

Peter Lodahl

Canio
Ruslana Koval

Ruslana Koval

Nedda
Solen Mainguené

Solen Mainguené

Nedda
Michael Ha

Michael Ha

Beppe
Jani Kyllönen

Jani Kyllönen

1. medarbejder
Andreas Winther

Andreas Winther

1. medarbejder
Erik Bekker Hansen

Erik Bekker Hansen

2. medarbejder
Joan Ribalta

Joan Ribalta

2. medarbejder / Beppe (i tilfælde af sygdom)
Philipp Kochheim

Philipp Kochheim

Philipp Kochheim er født i Hamborg og nu bosat i Aarhus, hvor han er operachef fra maj 2017 til maj 2024. På Den Jyske Opera står han bag Den Danske Serie, der udforsker dansk musikhistories rigdom med nye, gamle og glemte operaer.

Han har iscenesat Den Jyske Operas opsætninger af Passageren (2018), som var nomineret til en Reumert og fik publikumsprisen for Årets Forestilling, María de Buenos Aires (2019), Michael Kohlhaas (2019), Bortførelsen fra seraillet (2020), Greven af Luxembourg (2022), Sunset Boulevard (2022) og La Vendetta / I Pagliacci (2022). Han var librettist og instruktør på I går og i morgen (2020), der vandt P2 Prisen for Årets Begivenhed samt den reumertnominerede Inkognito Royal (2021). I efteråret 2023 instruerer han H.C. Andersens operaeventyr, Ravnen, med musik af J.P.E. Hartmann, og i foråret 2024 instruerer han Massenets knuste hjerters opera nr. 1, Werther.

Philipp Kochheim har studeret kunsthistorie, teatervidenskab, økonomi og litteratur på Ludwig Maximilians-Universität i München. Han har arbejdet som operainstruktør siden år 2000. Fra 2004-2008 var han kunstnerisk leder på Staatstheater Darmstadt og fra 2013-2017 operachef på Staatstheater Braunschweig. Her vandt hans ukonventionelle repertoirelægning international anerkendelse bl.a. med flere nomineringer i kategorien Årets Iscenesættelse i magasinet Opernwelt.

Han er kendt for at blande nyt og gammelt og finde glemte og oversete værker frem blandt operaer, skuespil og musicals. Han har givet nyt liv til værker som Jenö Hubays Anna Karenina, Bernard Herrmanns Stormfulde højder, Riccardo Zandonais Giulietta e Romeo og Jacques Halévys L’Éclair samt iscenesat verdenspremierer af komponister som Alexander Goehr og Erkki-Sven Tüür.

Han har instrueret operaer i bl.a. Kassel, Graz, Dortmund, Heidelberg, Berlin, Mannheim og Bonn. Han modtog en af Tysklands vigtigste teaterpriser, Dr. Otto-Kasten-Preis, for sin Così fan tutte i 2003. Af andre priser kan nævnes: Götz-Friedrich-prisen (2004) for Wagners Tannhäuser i Heidelberg, den Hamborg-baserede Rolf-Mares-pris (2013) for opførelsen af den ukendte Lauter Verrückte af Simon Mayr på Hamburger Kammeroper og den prestigefulde Österreichischer Musiktheaterpreis (2019) for opsætningen af musicalen Ragtime.

Christopher Lichtenstein

Christopher Lichtenstein

Christopher Lichtenstein er født i Bayern og nu bosat i Aarhus, hvor han har været musikchef på Den Jyske Opera siden september 2020.

På Den Jyske Opera har han dirigeret Weinbergs Passageren (2018), Verdis Rigoletto (2020), verdenspremieren på Karsten Fundals Inkognito Royal (2021), Lehárs Greven af Luxembourg (2022), Leoncavallos mesterværk I Pagliacci sammen med Hameriks La Vendetta (2022), Mozarts Tryllefløjten (2023). I maj 2023 dirigerede han verdenspremieren på Rohloffs War Requiem med bl.a. Den Jyske Operas Kor og Odense Symfoniorkester. I efteråret 2023 dirigerer han H.C. Andersens operaeventyr, Ravnen, med musik af J.P.E. Hartmann, og i foråret 2024 dirigerer han Massenets knuste hjerters opera nr. 1, Werther.

Han har studeret direktion på Hochschule für Musik Würzburg og begyndte sin karriere som repetitør på Staatstheater Braunschweig, hvor han hurtigt steg til rang af 1. kapelmester. Han blev tildelt en pris til unge kunstnere på Staatstheater Braunschweig i 2013 og modtog Bayreuth-legatet samme år.

Christopher Lichtenstein har været fast gæstedirigent på Staatstheater Kassel, Theater Wolfsburg og Philharmonisches Orchester Regensburg. Han har arbejdet på Palacio de Bellas Artes i Mexico City. Han har samarbejdet med sceneinstruktører som Thaddeus Strassberger, Dietrich Hilsdorf, Adriana Altaras, Christopher Alden, Markus Bothe, Florentine Klepper og Philipp Kochheim.

 

Barbara Bloch

Barbara Bloch

Barbara Bloch er født i München og har studeret scenografi og kostumedesign på Universität Mozarteum Salzburg. Hun har arbejdet som scenograf på bl.a. Theater Lübeck, Theater Münster, Staatstheater Braunschweig og Ópera de Oviedo. Barbara Bloch er fastansat som scenograf og kostumedesigner for skuespil, opera, musical og dans på Theater Lüneburg.

På Den Jyske Opera har hun lavet scenografi og kostumer til María de Buenos Aires (2019), Greven af Luxembourg (2022) og La Vendetta / I Pagliacci (2022).

Anders Poll

Anders Poll

Anders Poll har været teknisk chef på Den Jyske Opera siden 2017, hvor han har designet lys til L’Amico Fritz (2015), Kleopatra (2019), Michael Kohlhaas (2019), I går og i morgen (2020), Inkognito Royal (2021), Aida (2021), Greven af Luxembourg (2022), Sunset Boulevard (2022), La Vendetta / I Pagliacci (2022) og Ravnen (2023).

Anders Poll har designet lys til bl.a. ballet og opera, herunder Lulu på Det Kgl. Teater, Siciliansk vesper på Royal Opera House i London og komedien Tartuffe på Theater Lüneberg.

Dorothea Spilger

Dorothea Spilger

Mezzosopran
Nationalitet: Tysk
Uddannelse: Hochschule für Musik und Theater München
Udvalg af tidligere roller: Amneris (Aida), Lisa (Passageren), Venus (Tannhäuser)

Engagement på Den Jyske Opera: Fête galante (2025), La Vendetta / I Pagliacci (2022), Aida (2021), Passageren (2018)

Michael Bachtadze

Michael Bachtadze

Baryton
Nationalitet: Georgisk/Tysk
Uddannelse: Musikkonservatoriet i Tbilisi, Georgien
Udvalg af tidligere roller: Nabucco Nabucco, Golaud Pelléas og Mélisande, Amfortas Parsifal

Paul Gukhoe Song

Paul Gukhoe Song

Baryton
Nationalitet: Sydkoreansk
Uddannelse: College of Music på Hanyang University i Seoul, Sydkorea / Staatliche Hochschule für Musik und Darstellende Kunst Mannheim
Udvalg af tidligere roller: Rigoletto Rigoletto, Germont La traviata, Hollænderen Den Flyvende Hollænder

Teit Kanstrup

Teit Kanstrup

Baryton
Nationalitet: Dansk
Uddannelse: Det Kongelige Danske Musikkonservatorium, København / Royal Academy of Music, London
Udvalg af tidligere roller: Don Giovanni (Don Giovanni), Figaro (Figaros bryllup), Marcello (La bohème)

Engagement på Den Jyske Opera: Fête galante (forår 2025), Ravnen (2023), La Vendetta / I Pagliacci (2022)

Romanas Kudriašovas

Romanas Kudriašovas

Baryton
Nationalitet: Litauisk
Uddannelse: London National Opera Studio / Wales International Academy of Voice / Hochschule für Musik und Theater Hamburg
Udvalg af tidligere roller: Schaunard La Bohème, Prince Yeletsky Queen of Spades, Frédéric Lakmé

Iurie Ciobanu

Iurie Ciobanu

Tenor
Nationalitet: Rumænsk
Uddannelse: Academia de Muzică Gheorghe Dima, Rumænien / Conservatoire de la Ville de Luxembourg
Udvalg af tidligere roller: Canio (I Pagliacci), Alfredo (La traviata), Rodolfo (La bohème)

Engagement på Den Jyske Opera: Madama Butterfly (2024), La Vendetta / I Pagliacci (2022), Aida (2021), Rigoletto (2020)

Peter Lodahl

Peter Lodahl

Tenor
Nationalitet: Dansk
Uddannelse: Det Jyske Musikkonservatorium / Operaakademiet, København
Udvalg af tidligere roller: Rodolfo La bohème, Alfredo La traviata, Tamino Tryllefløjten

Ruslana Koval

Ruslana Koval

Sopran
Nationalitet: Ukrainsk
Uddannelse: Det Nationale Peter Tjajkovskij Musikkonservatorium, Ukraine
Udvalg af tidligere roller: Violetta La traviata, Gilda Rigoletto, Lucia Lucia di Lammermoor, Charmion Kleopatra (Den Danske Serie)

Solen Mainguené

Solen Mainguené

Sopran
Nationalitet: Fransk
Uddannelse: Peabody Institute of the Johns Hopkins University i Baltimore, USA / Universität Mozarteum Salzburg, Østrig
Udvalg af tidligere roller: Violetta (La traviata), Mimì (La bohème), Nedda (La Vendetta / I Pagliacci)

Michael Ha

Michael Ha

Tenor
Nationalitet: Sydkoreansk
Uddannelse: Hochschule für Musik Freiburg / Universität Mozarteum Salzburg, Østrig
Udvalg af tidligere roller: Nemorino (Elskovsdrikken), Walther von der Vogelweise (Michael Kohlhaas), Cavaradossi (Tosca)

Engagement på Den Jyske Opera: The Greek Passion (2024), La Vendetta / I Pagliacci (2022), Michael Kohlhaas (2019), Elskovsdrikken (2017)

Jani Kyllönen

Jani Kyllönen

Basbaryton
Nationalitet: Finsk
Uddannelse: Sibelius Akademiet, Helsinki / Hochschule für Musik, Hannover
Udvalg af tidligere roller: Leporello (Don Giovanni), Moralès (Carmen), Marquis d’Obigny (La Traviata)

Fast medlem af Den Jyske Operas Kor

Andreas Winther

Andreas Winther

Baryton
Nationalitet: Dansk
Uddannelse: Musikhochschule Lübeck / Syddansk Musikkonservatorium, Odense
Udvalg af tidligere roller: Sakristanen (Tosca), Le Dancaïro (Carmen), Zaretskij (Eugen Onegin)

Fast medlem af Den Jyske Operas Kor

Erik Bekker Hansen

Erik Bekker Hansen

Tenor
Nationalitet: Dansk
Uddannelse: Nordjysk Musikkonservatorium
Udvalg af tidligere roller: Arturo (Lucia di Lammermoor), Gastone (La Traviata), Pélégrin (Greven af Luxembourg)

Fast medlem af Den Jyske Operas Kor

Joan Ribalta

Joan Ribalta

Tenor
Nationalitet: Catalansk
Uddannelse: École Normale de Musique, Paris
Udvalg af tidligere roller: Tamino (Tryllefløjten), Tonio (Regimentets datter), Arnold (Wilhelm Tell)

Fast medlem af Den Jyske Operas Kor

Handling

[La Vendetta]
Estella har forelsket sig i Orso til stor fortrydelse for sin bror, Vitollo. Orsos far myrdede for mange år siden søskendeparrets far som følge af en familiefejde, der stadig trækker sine spor. Vitollo har derfor svoret evigt had til Orsos familie og prøver at overtale Estella til at forlade sin elskede. Da hun nægter, prøver Vitollo at skyde Orso, men Estella kaster sig ind foran sin forlovede og dør. Da det går op for Vitollo, at han har slået sin egen søster ihjel, bryder han sammen.

Der er pause i forestillingen.

[I Pagliacci]
Vi ser nu Den Jyske Operas sangertrup i deres daglige gøremål, som var vi med bag scenen: De ankommer til et nyt spillested, sætter scenografien op og gør klar til prøven. Vi fornemmer, at operachefen Canio, der også er kompagniets stjernesanger, er ekstremt jaloux anlagt. Han overvåger nidkært sin unge hustru, Nedda. Sceneteknikerne provokerer ham ved at fortælle, at sangeren Tonio planlægger at have en affære med Nedda. Canio advarer dem om, at de ikke skal undervurdere ham.

Nedda er skræmt over sin mands opførsel, og da Tonio erklærer, at han elsker hende, afviser hun ham. Hendes elsker, Silvio, der spiller Orso i La Vendetta har bedre held med at arrangere et hemmeligt møde. Tonio, der har sneget sig til at lytte med, henter Canio, så han kan tage Silvio og Nedda på fersk gerning. Men det lykkes Silvio at slippe væk.

Canio kræver, at Nedda fortæller, hvem den flygtende var, men Nedda nægter. Canio angriber hende, men en af de andre sangere i kompagniet, Beppe, afvæbner ham. Canio lades alene tilbage, og mens han ifører sig sit kostume og sin sminke, filosoferer han over, hvor svært det er at spille rollen som klovn med et knust hjerte. Kompagniet venter nu spændt på at få generalprøven sat i gang:

Om Asger Hamerik og La Vendetta

Asger Hammerich blev født på Frederiksberg i 1843 og viste sig tidligt at have musikalsk talent. Han fik anerkendelse hos dansk musiklivs helt store personligheder, Niels W. Gade og J.P.E. Hartmann, men valgte at videreuddanne sig som pianist og dirigent i udlandet - bl.a. hos den berømte Hans von Bülow i Berlin. Hammerich blev dybt optaget af den tyske musik, men kunne som dansk patriot ikke blive i Tyskland i krigsåret 1864. Han ændrede endda sit tyskklingende efternavn til Hamerik.

Hamerik skrev selv teksten til sin første opera Tovelille fra 1865, men hverken den eller to af hans øvrige fire operaer er nogensinde blevet opført i fuld længde. I 1870 var Hamerik dog i Milano for at studere sangteknik hos den berømte pædagog Francesco Lamperti. Samtidig skrev han en enaktsopera på italiensk, La Vendetta, som blev uropført på selveste La Scala i Milano i 1870. La Vendetta varede kun en time og havde blot tre medvirkende sangere. Operaen fik en fin modtagelse i den italienske presse; tidsskriftet Il Trovatore skrev bl.a. om et ”graciøst, originalt og ædelt værk” med tydelig inspiration fra både Gounod og Wagner.

I 1871 takkede Asger Hamerik ja til tilbuddet om at blive ny direktør for musikkonservatoriet ved The Peabody Institute Baltimore i USA. I de næste 20 år ledede Asger Hamerik konservatoriet i Baltimore, han underviste selv, holdt utallige foredrag og komponerede samtidig stadig en mængde værker, som blev opført af konservatoriets symfoniorkester. Hamerik giftede sig i 1894 med sin amerikanske elev Margareth Williams, som selv var en talentfuld komponist, bl.a. til operaen Columbus. Parret flyttede til København i 1900, men Hamerik opnåede aldrig den samme ønskede anerkendelse i sit fædreland, som han fik i udlandet. Da Hamerik døde i 1923 i sin villa på Frederiksberg, efterlod han sig en enorm mængde håndskrevne partiturer, som har fået lov til at samle støv i årevis.

Om Ruggiero Leoncavallo og I Pagliacci

Ruggiero Leoncavallo er en af de komponister, som har fået den sørgelige skæbne kun at blive husket for ét bestemt værk. I Leoncavallos tilfælde drejer det sig om I Pagliacci (dansk titel: Bajadser), der til gengæld er blevet en af verdens hyppigst spillede operaer. Leoncavallo komponerede faktisk flere andre operaer og operetter, der blev uropført i Italien, Tyskland, England og USA, men som er forsvundet helt fra repertoiret i dag.

Leoncavallo blev født i Napoli i 1857, og han studerede musik i sin fødeby og senere litteratur i Bologna. Han havde ikke succes med at slå igennem, men blev dog på et tidspunkt hyret til at skrive librettoen til Puccinis opera Manon Lescaut. Det løb imidlertid ud i sandet, idet Puccini ikke brød sig om Leoncavallos tekster. Efter en periode, hvor Leoncavallo blandt andet levede af at være cafépianist i udlandet, skrev han I Pagliacci i den nye realistiske operastil, som kaldes verismen, og hvor han blev meget inspireret af Mascagnis operahit Cavalleria rusticana. Leoncavallos dramatiske I Pagliacci blev en øjeblikkelig succes, da operaen blev uropført i Milano i 1892 dirigeret af den unge Arturo Toscanini. Blandt Leoncavallos andre operaer, som han i øvrigt selv skrev sine libretti til, er det værd at nævne La bohème, der bygger på samme grundlag som Puccinis opera af samme navn, og som er komponeret nogenlunde samtidig med Puccinis. På trods af en pæn succes ved uropførelsen i Venedig i 1897, kunne Leoncavallos værk i længden ikke hamle op med Puccinis La bohèmes fænomenale succes. Leoncavallo døde i 1919 – verdenskendt for én opera samt for den friske og korte sang La Mattinata (Morgensang til den elskede), som er populær hos både publikum og operasangere.

...de to operaer i bogstavelig forstand er sat sammen, belyser hinanden og skaber en samlet dramaturgi, er godt udtænkt. At resultatet tilmed er gribende, grusomt, tankevækkende og til tider vildt morsomt er jo kun en af gevinsterne.... En lille genistreg

- Magasinet Klassisk
Læs anmeldelsen online

To flotte forestillinger på én og samme aften... og i orkestergraven spillede Odense Symfoniorkester under ledelse af den eminente tyske dirigent Christopher Lichtenstein, der i dag er musikchef på DJO, med nærmest sydlandsk verve.

- Kristeligt Dagblad
Læs anmeldelsen online

Store følelser formidlet med fantastisk sang […] En stor – og helt anderledes – operaoplevelse med spændende overraskelser

- JydskeVestkysten
Læs anmeldelsen online

Charmerende opsætning […] Meget morsom opsætning […] Super operaaften

- Operamagasinet Ascolta
Læs anmeldelsen online

Selvom man hverken er operaelsker eller -kender, kan det varmt anbefales at se og høre La Vendetta/I Pagliacci, for det er en så fantastisk oplevelse, at de to timer og 10 minutter, forestillingen varer, bare flyver afsted, og man går derfra fyldt med et væld af sanseindtryk.

- Kulturtid
Læs anmeldelsen online

Med et frækt dobbeltgreb fletter Den Jyske Opera "I Pagliacci/Bajadser" og "La Vendetta" sammen, så de to operaer fremstår som et vellykket hele. [...] internationalt solisthold med så megen stemmepragt og vokal vellyd

- Fyens Stiftstidende
Læs anmeldelsen online

(...) med sangere som Ruslana Koval, Michael Bachtadze og Iurie Ciobanu blev musikken forløst med stor autenticitet og styrke.

- Iscene
Læs anmeldelsen online

Men også Aalborg Symfoniorkester under ledelse af den unge tyske dirigent Christopher Lichtenstein, siden 2020 chef for Den Jyske Opera, skal fremhæves. Sammen med Operaens fremragende kor leverede de det perfekte samspil med solisterne.

- Kulturen.nu
Læs anmeldelsen online

Operachef Philipp Kochheim har virkelig villet noget med denne forestilling og har opnået at skabe en anderledes og veloplagt helhed af sine ideer...

- Frederiksborg Amts Avis
Læs anmeldelsen online

...aldeles glimrende sangere... Og dér midt i scenografien var der ypperlige toner fra Den Jyske Operas Kor... Odense Symfoniorkester viste det store format under ledelse af Christopher Lichtenstein.

- Sjællandske Medier
Læs anmeldelsen online

Dorothea Spilger har saft og kraft i stemme og krop som den gavmilde femme fatale Estella, og Paul Gukhoe Song imponerer med sin magfulde røst som henholdvis Vitollo i LA VENDETTA og Tonio i I PAGLIACCI. [...] [Scenograf Barbara Blochs] klassisk smukke cafédekoration tilsat Anders Polls stemningsmættede lysdesign gjorde LA VENDETTA til den største visuelle oplevelse.

- CPHCulture
Læs anmeldelsen online

La dramaturgie de la soireé est intelligemment ordonnée dans la mise en scène de Philipp Kochheim (dramaturgien er klogt udført i Philipp Kochheims iscenesættelse).

- Avant Scène Operá
Læs anmeldelsen online

Overskrift

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis aute irure dolor in reprehenderit in voluptate velit esse cillum dolore eu fugiat nulla pariatur. Excepteur sint occaecat cupidatat non proident, sunt in culpa qui officia deserunt mollit anim id est laborum.

Ekstra materiale

Kom med de to tenorer i prøvesalen og hør Peter Lodahl fortælle om efterårets dobbeltopera-thriller, La Vendetta / I Pagliacci (dansk titel: Bajadser), imens Iurie Ciobanu synger operahittet "Vesti la giubba" fra I Pagliacci akkompagneret af pianist Rima Chacaturian.

Bla bla bla

Hvad er en dobbeltopera-thriller? Og hvordan kommer de to historier i La Vendetta og I Pagliacci (dansk titel: Bajadser) til at væve sig sammen i dobbeltoperaen? Producent på Den Jyske Opera Astrid Rørdam Svane gør dig i denne video klogere på den femte opera i Den Danske Serie.

Downloads

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat.

Tak til

Andre store oplevelser

SE VIDEO    SE VIDEO    SE VIDEO    SE VIDEO   SE VIDEO
LÆS MERE ·  LÆS MERE ·  LÆS MERE ·  LÆS MERE ·  
LÆS MERE ·  LÆS MERE ·  LÆS MERE ·  LÆS MERE ·