Spilledage: 7. oktober – 3. december 2022
Spillested: Danmarksturné

Dobbeltopera med højspændt drama

Et operakompagni meget lig Den Jyske Opera opfører operaen La Vendetta, alt imens de er i fuld gang med prøverne til deres næste produktion: operaen I Pagliacci. Når den første forestilling er forbi, ”inviteres” publikum om bag scenen. Her udspiller der sig et højspændt drama blandt operaens ansatte med katastrofale følger.

Med La Vendetta / I Pagliacci forener vi et af operarepertoirets mest populære mesterværker, I Pagliacci, med en genfunden dansk perle og den eneste danske opera, der nogensinde er blevet bestilt af det legendariske operahus La Scala i Milano: Asger Hameriks for længst glemte La Vendetta – en nervepirrende thriller, der lige så godt kunne være skrevet som et manuskript til Netflix! La Vendetta er en del af Den Danske Serie.

Handling

En skuespiller ved navn Tonio træder frem foran scenetæppet og byder publikum velkommen. Han introducerer Den Jyske Opera og fremhæver vores ønske om at gengive livet så realistisk som muligt. Han beder ydmygt om publikums gunst, og tæppet går op til Asger Hameriks La Vendetta.

[La Vendetta]
Estrella har forelsket sig i Orso til stor fortrydelse for sin bror, Vitollo. Orsos far myrdede for mange år siden søskendeparrets far som følge af en familiefejde, der stadig trækker sine spor. Vitollo har derfor svoret evigt had til Orsos familie og prøver at overtale Estrella til at forlade sin elskede. Da hun nægter, prøver Vitollo at skyde Orso, men Estrella kaster sig ind foran sin forlovede og dør. Da det går op for Vitollo, at han har slået sin egen søster ihjel, tager han sit eget liv.

Der er pause i forestillingen.

[I Pagliacci]
Vi ser nu Den Jyske Operas sangertrup i deres daglige gøremål, som var vi med bag scenen: De ankommer til et nyt spillested, sætter scenografien op og gør klar til prøven. Vi fornemmer, at operachefen Canio, der også er kompagniets stjernesanger, er ekstremt jaloux anlagt. Han overvåger nidkært sin unge hustru, Nedda. Sceneteknikerne provokerer ham ved at fortælle, at sangeren Tonio planlægger at have en affære med Nedda. Canio advarer dem om, at de ikke skal undervurdere ham.

Nedda er skræmt over sin mands opførsel, og da Tonio erklærer, at han elsker hende, afviser hun ham. Hendes elsker, Silvio, der spiller Orso i La Vendetta har bedre held med at arrangere et hemmeligt møde. Tonio, der har sneget sig til at lytte med, henter Canio, så han kan tage Silvio og Nedda på fersk gerning. Men det lykkes Silvio at slippe væk.

Canio kræver, at Nedda fortæller, hvem den flygtende var, men Nedda nægter. Canio angriber hende, men en af de andre sangere i kompagniet, Beppe, afvæbner ham. Canio lades alene tilbage, og mens han ifører sig sit kostume og sin sminke, filosoferer han over, hvor svært det er at spille rollen som klovn med et knust hjerte. Kompagniet venter nu spændt på at få generalprøven sat i gang:

[Komedien]
Columbine (Nedda) venter på sin elskede, Harlekin (Beppe), mens hendes ægtemand, Pagliaccio (Canio), er et andet sted. Taddeo (Tonio) erklærer hende sin kærlighed, men hun afviser ham og griner af ham. Ved aftensbordet giver Harlekin et glas sovepiller til Columbine, så hun kan slippe væk fra sin mand, når han sover tungt. Pagliaccio kommer uventet tilbage, men det lykkes
Harlekin at slippe uset væk. Spillet ligner nu virkeligheden for meget, og Canio kæmper for at holde fast i sin rolle, men hans vrede og jalousi tager overhånd og bryder ud i lys lue.

Sceneteknikken er imponeret over, hvor realistisk Canio spiller sin rolle og opdager ikke, at virkeligheden har fortrængt illusionen. Lidt efter lidt bliver det dog tydeligt, at ingen længere spiller skuespil. Silvio kæmper sig frem til scenen for at redde Nedda fra Canios vrede, men det lykkes Canio at dræbe først Nedda og så hendes elskede Silvio.

Holdet bag
Billede af Christopher Lichtenstein
Christopher Lichtenstein Dirigent
Billede af Christopher Lichtenstein Christopher Lichtenstein

Titel
Dirigent
Engagement på Den Jyske Opera
Dirigent Tryllefløjten ('23) Dirigent La Vendetta / I Pagliacci ('22) Dirigent Greven af Luxembourg ('22) Dirigent Julesang og Messingklang ('21) Dirigent Aida ('21) Dirigent Inkognito Royal ('21) Dirigent Rigoletto ('20) Dirigent Passageren ('18)

Musikchef på Den Jyske Opera siden september 2020. Bosat i Aarhus. På Den Jyske Opera har han dirigeret Passageren (2018), Rigoletto (2020) og Inkognito Royal (2021). I foråret 2022 dirigerer han Greven af Luxembourg, i efteråret 2022 La Vendetta / I Pagliacci og i foråret 2023 Tryllefløjten.

Christopher Lichtenstein er uddannet ved Hochschule für Musik i Würzburg. Han fik sin debut som dirigent i 2014 med Elskovsdrikken på Staatstheater Braunschweig, som han efterfølgende var fast tilknyttet som 1. kapelmester. Christopher Lichtenstein blev tildelt en pris til unge kunstnere på Staatstheater Braunschweig i 2013 og modtog Bayreuth-legatet det samme år. Udover sit arbejde med klassiske operaer og operetter (Tosca, Rigoletto m.fl.) har Christopher Lichtenstein været engageret til flere urpremierer.

På turnéen med Aida i efteråret 2021 dirigerer Christopher Lichtenstein Aalborg Symfoniorkester d. 24/11, 25/11 og 27/11.

Billede af Philipp Kochheim
Philipp Kochheim Instruktør
Billede af Philipp Kochheim Philipp Kochheim

Titel
Instruktør
Engagement på Den Jyske Opera
Instruktør La Vendetta / I Pagliacci ('22) Instruktør Sunset Boulevard ('22) Instruktør Greven af Luxembourg ('22) Librettist og instruktør Inkognito Royal ('21) Librettist og instruktør I går og i morgen ('20) Instruktør Bortførelsen fra seraillet ('20) Instruktør Michael Kohlhaas ('19) Instruktør María de Buenos Aires ('19) Instruktør Passageren ('18)

Philipp Kochheim er født og opvokset i Hamborg, nu bosat i hjertet af Aarhus. Han har studeret kunsthistorie, teatervidenskab, økonomi og litteratur på universitetet i München. Operachef ved Staatstheater Braunschweig (2013-17).

Han er som instruktør kendt for at blande nyt og gammelt og finde glemte eller oversete værker frem blandt operaer, skuespil og musicals.

Operachef på Den Jyske Opera siden maj 2017. Philipp Kochheim var librettist og instruktør på I går og i morgen (2020), som vandt P2 Prisen for Årets Begivenhed i 2021.

I foråret 2022 instruerer han Greven af Luxembourg.

Philipp Kochheim har modtaget en af de vigtigste tyske teaterpriser, Dr. Otto-Kasten-Preis, for Così fan tutte (2003), Götz-Friedrich-Preis for Wagners Tannhäuser (2004), Rolf Mares Preis Hamburg for den ukendte Lauter Verrückte af Simon Mayr (2013) og Osterreichischer Musiktheaterpreis (2019) for sin opsætning af musicalen Ragtime.

Billede af Barbara Bloch
Barbara Bloch Scenograf og kostumedesigner
Billede af Barbara Bloch Barbara Bloch

Titel
Scenograf og kostumedesigner
Engagement på Den Jyske Opera
Scenograf og kostumedesigner Greven af Luxembourg ('21) Scenograf María de Buenos Aires ('19)

Tyske Barbara Bloch er født i München og har studeret scenografi og kostumedesign på Universität Mozarteum Salzburg.

Som scenograf har hun siden 1994 arbejdet på bl.a. Theater Regensburg, Theater Lübeck, Stadttheater Bremerhaven, Theater Chemnitz, Theater Münster, Staatstheater Braunschweig og Ópera de Oviedo i Spanien. Hun er fastansat som scenograf og kostumedesigner for skuespil, opera, musical, dans og børne- og ungdomsteater på Theater Lüneburg.

På Den Jyske Opera har Barbara Bloch tidligere skabt scenografi og kostumer til María de Buenos Aires (2019) og i foråret 2022 Greven af Luxembourg.

Billede af Anders Poll
Anders Poll Lysdesigner
Billede af Anders Poll Anders Poll

Titel
Lysdesigner
Engagement på Den Jyske Opera
Lysdesigner Greven af Luxembourg ('22) Lysdesigner Aida ('21) Lysdesigner Inkognito Royal ('21) Lysdesigner I går og i morgen ('20) Lysdesigner Michael Kohlhaas ('19) Lysdesigner Kleopatra ('19)

Anders Poll har designet lys til bl.a. ballet og opera, herunder Lulu på Det Kgl. Teater og Siciliansk vesper på Royal Opera House, Covent Garden.

Teknisk chef på Den Jyske Opera siden
2017. Anders Poll har designet lys til L’Amico Fritz (2015), Kleopatra (2019), Michael Kohlhaas (2019), I går og i morgen (2020), Inkognito Royal (2021) og Aida (2021).

I foråret 2022 er Anders Poll lysdesigner på Greven af Luxembourg.

Medvirkende
Billede af Dorothea Spilger
Dorothea Spilger Estrella
Billede af Dorothea Spilger Dorothea Spilger

Titel
Estrella
Engagement på Den Jyske Opera
Amneris Aida ('21) La Scaramouche Fête galante ('21) Maddalena Rigoletto ('20) Solist Opera i parken ('19) Lisa Passageren ('18)

Mezzosopran
Nationalitet: Tysk
Uddannelse: Hochschule für Musik und Theater München
Udvalg af tidligere roller: Lisa i Passageren, Hans Hans og Grethe, Amneris Aida

I Aida synger Dorothea Spilger rollen som Amneris d. 15/10, 27/10, 29/10, 7/11, 8/11, 13/11, 22/11, 24/11, 27/11, 1/12 og 3/12 2021.

Billede af Michael Bachtadze
Michael Bachtadze Vitollo / Tonio
Billede af Michael Bachtadze Michael Bachtadze

Titel
Vitollo / Tonio
Engagement på Den Jyske Opera
Amonasro Aida ('21)

Baryton
Nationalitet: Georgisk/Tysk
Uddannelse: Musikkonservatoriet i Tbilisi, Georgien
Udvalg af tidligere roller: Nabucco Nabucco, Golaud Pelléas og Mélisande, Amfortas Parsifal

I Aida synger Michael Bachtadze rollen som Amonasro d. 15/10, 27/10, 29/10, 7/11, 8/11, 13/11, 22/11, 24/11, 27/11, 1/12 og 3/12 2021.

Billede af Paul Gukhoe Song
Paul Gukhoe Song Vitollo / Tonio
Billede af Paul Gukhoe Song Paul Gukhoe Song

Titel
Vitollo / Tonio

Baryton
Nationalitet: Sydkoreansk
Uddannelse: College of Music på Hanyang University i Seoul, Sydkorea / Staatliche Hochschule für Musik und Darstellende Kunst Mannheim
Udvalg af tidligere roller: Rigoletto Rigoletto, Germont La traviata, Hollænderen Den Flyvende Hollænder

Billede af Teit Kanstrup
Teit Kanstrup Orso / Silvio
Billede af Teit Kanstrup Teit Kanstrup

Titel
Orso / Silvio
Engagement på Den Jyske Opera
Scaramouche Fête galante ('21)

Baryton
Nationalitet: Dansk
Uddannelse: Det Kongelige Danske Musikkonservatorium, København / Royal Academy of Music, London
Udvalg af tidligere roller: Don Giovanni Don Giovanni, Figaro Figaros bryllup, Marcello La bohème

Billede af Iurie Ciobanu
Iurie Ciobanu Canio
Billede af Iurie Ciobanu Iurie Ciobanu

Titel
Canio
Engagement på Den Jyske Opera
Radamès Aida ('21) Hertugen af Mantova Rigoletto ('20)

Tenor
Nationalitet: Rumænsk
Uddannelse: Academia de Muzică Gheorghe Dima, Rumænien / Conservatoire de la Ville de Luxembourg
Udvalg af tidligere roller: Arnold i Wilhelm Tell, Alfredo i La Traviata, Rodolfo i La bohème

I Aida synger Iurie Ciobanu rollen som Radamès d. 16/10, 28/10, 31/10, 12/11, 21/11, 25/11, 2/12 og 4/12.

Billede af Peter Lodahl
Peter Lodahl Canio
Billede af Peter Lodahl Peter Lodahl

Titel
Canio

Tenor
Nationalitet: Dansk
Uddannelse: Det Jyske Musikkonservatorium / Operaakademiet, København
Udvalg af tidligere roller: Rodolfo La bohème, Alfredo La traviata, Tamino Tryllefløjten

Billede af Ruslana Koval
Ruslana Koval Nedda
Billede af Ruslana Koval Ruslana Koval

Titel
Nedda
Engagement på Den Jyske Opera
Charmion Kleopatra ('19)

Sopran
Nationalitet: Ukrainsk
Uddannelse: Det Nationale Peter Tjajkovskij Musikkonservatorium, Ukraine
Udvalg af tidligere roller: Violetta La traviata, Gilda Rigoletto, Lucia Lucia di Lammermoor, Charmion Kleopatra (Den Danske Serie)

Billede af Solen Mainguené
Solen Mainguené Nedda
Billede af Solen Mainguené Solen Mainguené

Titel
Nedda

Sopran
Nationalitet: Fransk
Uddannelse: Peabody Institute of the Johns Hopkins University i Baltimore, USA / Universität Mozarteum Salzburg, Østrig
Udvalg af tidligere roller: Violetta La traviata, Desdemona Otello, Mimì La bohème

Billede af Michael Ha
Michael Ha Beppe
Billede af Michael Ha Michael Ha

Titel
Beppe
Engagement på Den Jyske Opera
Solist Opera i parken ('19) Junker von Tronka/Walther von der Vogelweide Michael Kohlhaas ('19) Nemorino Elskovsdrikken ('17)

Tenor
Nationalitet: Sydkoreansk
Uddannelse: Hochschule für Musik Freiburg / Universität Mozarteum Salzburg, Østrig
Udvalg af tidligere roller: Nemorino Elskovsdrikken, Walther von der Vogelweise Michael Kohlhaas (Den Danske Serie), Cavaradossi Tosca

Billede af Den Jyske Operas Kor
Den Jyske Operas Kor Kor
Billede af Den Jyske Operas Kor Den Jyske Operas Kor

Titel
Kor
Engagement på Den Jyske Opera
Kor Dracula ('20) Kor Greven af Luxembourg ('22) Kor Aida ('21) Kor Inkognito Royal ('21) Kor Rigoletto ('20) Kor Bortførelsen fra seraillet ('20) Kor Michael Kohlhaas ('19) Kor Eugen Onegin ('19)

Den Jyske Operas Kor består af 24 professionelle sangere. Korets primære opgave er at medvirke i Den Jyske Operas operaforestillinger i hele Danmark, men kan også opleves i sceniske operakoncerter og korkoncerter med klaverakkompagnement.

Koret samarbejder herudover med landets symfoniorkestre, heriblandt landsdelsorkestrene og andre ensembler om filharmoniske koncerter - både alene og sammen med dygtige amatørkor.

Koret har igennem mere end et årti optrådt med de traditionsrige julekoncerter Julesang & Messingklang sammen med Prinsens Musikkorps under ledelse af nogle af Danmarks dygtigste dirigenter og begejstret i tusindvis af tilhørere.

Den Jyske Operas Kor indgår i mange forskellige sammenhænge og events på den kulturelle scene i og uden for Aarhus, og korets medvirken i Opera i Rebild og Opera i Parken er blevet en fast del af sommerprogrammet.

Koret optræder også som solister i forestillinger samt i sceniske operakoncerter og koncerter med akkompagnement. Sangerne i koret optræder desuden som solister i andre sammenhænge og som formidlere af opera ved introduktioner før forestillinger, i workshops på skoler, ved sangcaféer på plejehjem og i samarbejdsprojekter.

Den Jyske Operas Kor ledes af musikchef Christopher Lichtenstein.

Billede af Sønderjyllands Symfoniorkester
Sønderjyllands Symfoniorkester Orkester
Billede af Sønderjyllands Symfoniorkester Sønderjyllands Symfoniorkester

Titel
Orkester
Engagement på Den Jyske Opera
Orkester Eugen Onegin ('19) Orkester Kleopatra ('19) Orkester Carmen ('18)

Med en hjemmebane dækkende Syd- og Sønderjylland samt Sydslesvig er Sønderjyllands Symfoniorkester Danmarks eneste "grænseoverskridende" landsdelsorkester. Samarbejdsrelationer med både nationale og internationale kunstnere skaber orkesterets musikalske diversitet. Orkestret udgør en kulturel sammenhængskraft i regionen. Når Den Jyske Opera er på turné i det sønderjyske, er Sønderjyllands Symfoniorkester med.

Billede af Odense Symfoniorkester
Odense Symfoniorkester Orkester
Billede af Odense Symfoniorkester Odense Symfoniorkester

Titel
Orkester
Engagement på Den Jyske Opera
Orkester Eugen Onegin ('19) Orkester Kleopatra ('19) Orkester Carmen ('18)

Glæden ved at spille de sidste 450 års greatest hits live kendetegner orkestrets drivkraft. Hovedparten af de cirka 100 årlige koncerter spilles i Odense Koncerthus / Odeon, hvor orkestret også står klar til Den Jyske Operas turnéforestillinger på Fyn og Sjælland. Orkestret er også kendt for sin hyppige turnévirksomhed både i og uden for Danmark. Odense Symfoniorkester blev grundlagt i 1946, men dets rødder går helt tilbage til omkring år 1800.

Billede af Aalborg Symfoniorkester
Aalborg Symfoniorkester Orkester
Billede af Aalborg Symfoniorkester Aalborg Symfoniorkester

Titel
Orkester
Engagement på Den Jyske Opera
Orkester Eugen Onegin ('19) Orkester Carmen ('18)

Aalborg Symfoniorkester blev grundlagt i 1943. Siden 2014 med base i Musikkens Hus på den pulserende havnefront i Aalborg. Kernen i orkestrets virke er symfonikoncerterne. Dertil kommer kammerkoncerter, koncerter på skoler, koncerter i samarbejde med andre kulturelle institutioner f.eks. Opera i Rebild med Den Jyske Opera samt familiekoncerter. Aalborg Symfoniorkester spiller også til opera og ballet og akkompagnerer Den Jyske Operas forestillinger i Nord- og Midtjylland.

Billede af Aarhus Symfoniorkester
Aarhus Symfoniorkester Orkester
Billede af Aarhus Symfoniorkester Aarhus Symfoniorkester

Titel
Orkester
Engagement på Den Jyske Opera
Orkester Bortførelsen fra seraillet ('20) Orkester Opera i parken ('19) Orkester Michael Kohlhaas ('19) Orkester Eugen Onegin ('19) Orkester Kleopatra ('19) Orkester Carmen ('18) Orkester Passageren ('18) Orkester Opera i parken ('18)

Drevet af rå symfonisk kernekraft og mere end 80 års erfaring med at tegne byens lyd står Aarhus Symfoniorkester som et musikalsk vartegn for hele den midtjyske landsdel. Hver uge byder orkestret på nye store oplevelser – for det klassiske publikum, for familierne, for skolebørnene eller for filmelskerne. Med base i Musikhuset Aarhus
har Den Jyske Opera og Aarhus Symfoniorkester et tæt samarbejde om opera, koncerter og ambitiøse projekter med stjerner fra ind- og udland.

Fakta

Dobbeltopera
Varighed ca. 2 timer og 30 min. inkl. pause
Sprog Synges på italiensk med danske overtekster

LA VENDETTA
Musik og libretto Asger Hamerik
Førsteopførelse 23. december 1870 på La Scala, Milano

I PAGLIACCI
Musik og libretto Ruggiero Leoncavallo
Førsteopførelse 21. maj 1892 på Teatro dal Verme, Milano

Premiere: 7. oktober 2022 i Alsion, Sønderborg
Turné: 7. oktober – 3. december 2022
Musikhuset Aarhus: 29. november – 3. december 2022

Billetinfo

Danmarksturné: 7. oktober – 3. december 2022

Billetsalget starter i foråret 2022 hos landets teaterforeninger og spillesteder.

Om Asger Hamerik og La Vendetta

Asger Hammerich blev født på Frederiksberg i 1843 og viste sig meget tidligt at have et stort musikalsk talent, ikke mindst som pianist. Han fik anerkendelse hos dansk musiklivs helt store personligheder, Niels W. Gade og J.P.E. Hartmann, men valgte som 19-årig at videreuddanne sig som både pianist og dirigent i udlandet – først i London og senere i Berlin, bl.a. hos den berømte Hans von Bülow. Hammerich blev dybt optaget af den tyske musik og nåede at møde Richard Wagner, men i krigsåret 1864 gik det ikke længere. Som dansk patriot kunne Hammerich ikke blive i Tyskland, og han ændrede endda sit tyskklingende efternavn til Hamerik. 

I Paris studerede Asger Hamerik hos Hector Berlioz, og opholdet i Paris bød også på en lang række værdifulde kontakter i det internationale musikliv, herunder Franz Liszt. Hamerik skrev selv teksten til sin første opera Tovelille fra 1865, hvor han bl.a. benyttede gamle danske folkeviser som inspiration. Hverken den eller to af hans øvrige fire operaer blev nogensinde opført i fuld længde, men Hamerik opførte uddrag af den ved en koncert i Paris, som han selv fik stablet på benene. Under opholdet i Paris skrev han endnu en opera over et nordisk tema, Hjalmar og Ingeborg, som han senere selv dirigerede uddrag af ved en koncert i København. Efter kun tre år i Paris fik Hamerik etableret sig så godt, at han blev valgt til at sidde i musikjuryen ved verdensudstillingen i 1867 sammen med bl.a. Daniel Auber og Gioachino Rossini. Hamerik komponerede selv en gigantisk hymne til freden, Hymne à la Paix, til udstillingen. 

Rossini foreslog Hamerik at opsøge sangpædagogen Francesco Lamperti, som var professor i sang ved konservatoriet i Milano og blandt verdens mest søgte sanglærere. Asger Hamerik sugede til sig af både sproget, de mange operaopførelser og Lampertis undervisning. Han skrev nu en italiensk enaktsopera med titlen La Vendetta – Hævnen. Operaen blev komponeret under et skriveophold på Korsika, og den fik premiere på La Scala i Milano lillejuleaften 1870. La Vendetta varede kun en lille time og havde ikke flere end tre medvirkende sangere – en mezzosopran, en tenor og bas – og formatet var sikkert godt valgt. Operaen fik en fin modtagelse i den italienske presse; tidsskriftet Il Trovatore skrev bl.a. om et ”graciøst, originalt og ædelt værk” med tydelig inspiration fra både Gounod og Wagner.

I 1871 fik Asger Hamerik et tilbud, som kom til at vende op og ned på hans tilværelse som europæisk operakomponist. Tilbuddet kom fra en amerikansk konsul, som var på udkig efter en ny direktør for musikkonservatoriet ved The Peabody Institute Baltimore i USA. Hamerik endte med at takke ja og pakkede sine kufferter i sommeren 1871. I de næste 20 år ledede Asger Hamerik konservatoriet i Baltimore, han underviste selv, holdt utallige foredrag og komponerede samtidig stadig en mængde værker, som blev opført af konservatoriets symfoniorkester. Hamerik giftede sig i 1894 med sin amerikanske elev Margareth Williams, som selv var en talentfuld komponist, bl.a. til operaen Columbus. Seks år senere flyttede Hamerik-parret til København, for Asger Hamerik havde store forventninger til omsider at blive anerkendt i det fædreland, han elskede så højt. Det lykkedes aldrig. Selvom Niels W. Gade nærmest havde lovet Hamerik, at han ville kunne overtage ledelsen af Musikforeningens kor og orkester i København, når Gade selv trådte tilbage, så blev det ikke til virkelighed; ikke mindst fordi J.P.E. Hartmann efter Gades død pressede på, for at hans egen søn Emil Hartmann skulle overtage det prestigefulde hverv. Hartmann fik sin vilje, og da Asger Hamerik døde i 1923 i sin villa på Frederiksberg, efterlod han sig en enorm mængde håndskrevne partiturer, som har fået lov til at samle støv i årevis.

Næste generation af Hamerik-familien tæller bl.a. datteren Valdis, som blev operasanger, og sønnen Ebbe, der blev komponist. Ebbe Hamerik opnåede endda det, der aldrig lykkedes for sin far; at få hele fire operaer opført i Danmark.

 

Om Ruggiero Leoncavallo og I Pagliacci

Ruggiero Leoncavallo er en af de komponister, som har fået den sørgelige skæbne kun at blive husket for ét bestemt værk. I Leoncavallos tilfælde drejer det sig om I Pagliacci (dansk titel: Bajadser), der til gengæld er blevet en af verdens hyppigst spillede operaer. Leoncavallo komponerede faktisk flere andre operaer og operetter, der blev uropført i Italien, Tyskland, England
og USA, men som er forsvundet helt fra repertoiret i dag. Ruggiero Leoncavallo blev født i Napoli i 1857, og han studerede musik i sin fødeby og senere litteratur i Bologna. Han havde ikke succes med at slå igennem, men blev dog på et tidspunkt hyret til at skrive librettoen til Puccinis opera Manon Lescaut. Det løb imidlertid ud i sandet, idet Puccini ikke brød sig om Leoncavallos
tekster. 

Efter en periode, hvor Leoncavallo blandt andet levede af at være cafépianist i udlandet, skrev han I Pagliacci i den nye realistiske operastil, som kaldes verismen, og hvor han blev meget inspireret af Mascagnis operahit Cavalleria rusticana. Leoncavallos dramatiske I Pagliacci blev en øjeblikkelig succes, da operaen blev uropført i Milano i 1892 dirigeret af den unge Arturo Toscanini. Blandt Leoncavallos andre operaer, som han i øvrigt selv skrev sine libretti til, er det værd at nævne La bohème, der bygger på samme grundlag som Puccinis opera af samme navn, og som er komponeret nogenlunde samtidig med Puccinis. På trods af en pæn succes ved uropførelsen i Venedig i 1897, kunne Leoncavallos værk i længden ikke hamle op med Puccinis La bohèmes fænomenale succes. Leoncavallo døde i 1919 – verdenskendt for én opera samt for den friske og korte sang La Mattinata (Morgensang til den elskede), som er populær hos både publikum og operasangere.


 

 

Sæsonbog 2022-23

Den Jyske Operas sæsonbog er et trykt program om alle forestillingerne i sæson 2022-23. Bogen er gratis og kan hentes i Musikhuset Aarhus og på landets spillesteder i forbindelse med Den Jyske Operas turnéer. Man kan desuden læse sæsonbogen online her.

Bogen indeholder 100 sider med inspirationsartikler, portrætter, interviews og baggrundsartikler, der udfolder den kommende sæsons operaoplevelser.