Spilledage: 7. oktober – 3. december 2022
Spillested: Danmarksturné

Dobbeltopera-thriller

Et operakompagni meget lig Den Jyske Opera opfører operaen La Vendetta, alt imens de er i fuld gang med prøverne til deres næste produktion: operaen I Pagliacci. Når den første opera er forbi, ”inviteres” publikum om bag scenen. Her udspiller der sig et højspændt drama blandt operaens ansatte med katastrofale følger.

Med La Vendetta / I Pagliacci forener vi et af operarepertoirets mest populære mesterværker, I Pagliacci (dansk titel: Bajadser), med en genfunden dansk perle og den eneste danske opera, der nogensinde er blevet bestilt af det legendariske operahus La Scala i Milano: Asger Hameriks for længst glemte La Vendetta – en nervepirrende thriller, der lige så godt kunne være skrevet som et manuskript til Netflix! La Vendetta er en del af Den Danske Serie.

Hvad siger anmelderne?

Magasinet Klassisk "...de to operaer i bogstavelig forstand er sat sammen, belyser hinanden og skaber en samlet dramaturgi, er godt udtænkt. At resultatet tilmed er gribende, grusomt, tankevækkende og til tider vildt morsomt er jo kun en af gevinsterne.... En lille genistreg" Læs online
Kristeligt Dagblad "To flotte forestillinger på én og samme aften... og i orkestergraven spillede Odense Symfoniorkester under ledelse af den eminente tyske dirigent Christopher Lichtenstein, der i dag er musikchef på DJO, med nærmest sydlandsk verve."
JydskeVestkysten "Store følelser formidlet med fantastisk sang [...] En stor – og helt anderledes – operaoplevelse med spændende overraskelser." Læs online
Kulturtid "Selvom man hverken er operaelsker eller -kender, kan det varmt anbefales at se og høre La Vendetta/I Pagliacci, for det er en så fantastisk oplevelse, at de to timer og 10 minutter, forestillingen varer, bare flyver afsted, og man går derfra fyldt med et væld af sanseindtryk." Læs online
Operamagasinet Ascolta "Charmerende opsætning [...] Meget morsom [...] Super operaaften" Læs online
Fyens Stiftstidende "Med et frækt dobbeltgreb fletter Den Jyske Opera "I Pagliacci/Bajadser" og "La Vendetta" sammen, så de to operaer fremstår som et vellykket hele. [...] internationalt solisthold med så megen stemmepragt og vokal vellyd"
Iscene "(...) med sangere som Ruslana Koval, Michael Bachtadze og Iurie Ciobanu blev musikken forløst med stor autenticitet og styrke." Læs online
Kulturen.nu "Men også Aalborg Symfoniorkester under ledelse af den unge tyske dirigent Christopher Lichtenstein, siden 2020 chef for Den Jyske Opera, skal fremhæves. Sammen med Operaens fremragende kor leverede de det perfekte samspil med solisterne." Læs online
Frederiksborg Amts Avis "Operachef Philipp Kochheim har virkelig villet noget med denne forestilling og har opnået at skabe en anderledes og veloplagt helhed af sine ideer..."
Sjællandske Medier "...aldeles glimrende sangere... Og dér midt i scenografien var der ypperlige toner fra Den Jyske Operas Kor... Odense Symfoniorkester viste det store format under ledelse af Christopher Lichtenstein."
CPHCulture "Dorothea Spilger har saft og kraft i stemme og krop som den gavmilde femme fatale Estella, og Paul Gukhoe Song imponerer med sin magfulde røst som henholdvis Vitollo i LA VENDETTA og Tonio i I PAGLIACCI. [...] [Scenograf Barbara Blochs] klassisk smukke cafédekoration tilsat Anders Polls stemningsmættede lysdesign gjorde LA VENDETTA til den største visuelle oplevelse." Læs online
Avant Scène Operá La dramaturgie de la soireé est intelligemment ordonnée dans la mise en scène de Philipp Kochheim (dramaturgien er klogt udført i Philipp Kochheims iscenesættelse). Læs online

Videoteaser




Forestillingsfotos

Se alle fotos af begge sangerhold her.

La Vendetta på DR P2 17. december

Hameriks La Vendetta er i dag et næsten glemt værk, og hvis man vil høre operaen, er det en meget svær, hvis ikke umulig opgave. Dét laver vi i samarbejde med DR P2 om på, når La Vendetta optages i Musikhuset i Aarhus og transmitteres på P2 lørdag 17. december med optakt kl. 19.20.

Læs programindstik og instruktørens note

Bliv klogere på efterårets dobbeltopera-thriller

Kom med de to tenorer i prøvesalen og hør Peter Lodahl fortælle om efterårets dobbeltopera-thriller, La Vendetta / I Pagliacci (dansk titel: Bajadser), imens Iurie Ciobanu synger operahittet "Vesti la giubba" fra I Pagliacci akkompagneret af pianist Rima Chacaturian.

 

Hvad er en dobbeltopera-thriller? Og hvordan kommer de to historier i La Vendetta og I Pagliacci (dansk titel: Bajadser) til at væve sig sammen i dobbeltoperaen? Producent på Den Jyske Opera Astrid Rørdam Svane gør dig i denne video klogere på den femte opera i Den Danske Serie.

 

Handling

En skuespiller ved navn Tonio træder frem foran scenetæppet og byder publikum velkommen. Han introducerer Den Jyske Opera og fremhæver vores ønske om at gengive livet så realistisk som muligt. Han beder ydmygt om publikums gunst, og tæppet går op til Asger Hameriks La Vendetta.

[La Vendetta]
Estella har forelsket sig i Orso til stor fortrydelse for sin bror, Vitollo. Orsos far myrdede for mange år siden søskendeparrets far som følge af en familiefejde, der stadig trækker sine spor. Vitollo har derfor svoret evigt had til Orsos familie og prøver at overtale Estella til at forlade sin elskede. Da hun nægter, prøver Vitollo at skyde Orso, men Estella kaster sig ind foran sin forlovede og dør. Da det går op for Vitollo, at han har slået sin egen søster ihjel, bryder han sammen.

Der er pause i forestillingen.

[I Pagliacci]
Vi ser nu Den Jyske Operas sangertrup i deres daglige gøremål, som var vi med bag scenen: De ankommer til et nyt spillested, sætter scenografien op og gør klar til prøven. Vi fornemmer, at operachefen Canio, der også er kompagniets stjernesanger, er ekstremt jaloux anlagt. Han overvåger nidkært sin unge hustru, Nedda. Sceneteknikerne provokerer ham ved at fortælle, at sangeren Tonio planlægger at have en affære med Nedda. Canio advarer dem om, at de ikke skal undervurdere ham.

Nedda er skræmt over sin mands opførsel, og da Tonio erklærer, at han elsker hende, afviser hun ham. Hendes elsker, Silvio, der spiller Orso i La Vendetta har bedre held med at arrangere et hemmeligt møde. Tonio, der har sneget sig til at lytte med, henter Canio, så han kan tage Silvio og Nedda på fersk gerning. Men det lykkes Silvio at slippe væk.

Canio kræver, at Nedda fortæller, hvem den flygtende var, men Nedda nægter. Canio angriber hende, men en af de andre sangere i kompagniet, Beppe, afvæbner ham. Canio lades alene tilbage, og mens han ifører sig sit kostume og sin sminke, filosoferer han over, hvor svært det er at spille rollen som klovn med et knust hjerte. Kompagniet venter nu spændt på at få generalprøven sat i gang:

[Komedien]
Columbine (Nedda) venter på sin elskede, Harlekin (Beppe), mens hendes ægtemand, Pagliaccio (Canio), er et andet sted. Taddeo (Tonio) erklærer hende sin kærlighed, men hun afviser ham og griner af ham. Ved aftensbordet giver Harlekin et glas sovepiller til Columbine, så hun kan slippe væk fra sin mand, når han sover tungt. Pagliaccio kommer uventet tilbage, men det lykkes Harlekin at slippe uset væk. Spillet ligner nu virkeligheden for meget, og Canio kæmper for at holde fast i sin rolle, men hans vrede og jalousi tager overhånd og bryder ud i lys lue.

Sceneteknikken er imponeret over, hvor realistisk Canio spiller sin rolle og opdager ikke, at virkeligheden har fortrængt illusionen. Lidt efter lidt bliver det dog tydeligt, at ingen længere spiller skuespil. Silvio kæmper sig frem til scenen for at redde Nedda fra Canios vrede, men det lykkes Canio at dræbe først Nedda og så hendes elskede Silvio.


"Som at gå på date med partituret"

Operasanger Dorothea Spilger om arbejdet med Asger Hameriks La Vendetta i et interview til Magasinet Klassisk
I Magasinet Klassisk fortæller Dorothea Spilger om rollen som Estella i Asger Hameriks La Vendetta - en rolle hvor hun ikke har noget stort forlæg at læne sig op ad, men derimod skal lære Hameriks musik fra ny. Du kan læse hele interviewet med Dorothea Spilger i den nyeste udgave at Magasinet Klassisk.
 

"Jeg kan godt lide den måde, komponisten Asger Hamerik konstruerer melodier på. Det kan være enkelt, og i næste øjeblik går han fra enkelhed over til noget magisk kompliceret. Den måde at opbygge melodier på er helt ukendt for mig. Måske er det dansk?"       

Holdet bag
Christopher Lichtenstein
Christopher Lichtenstein Dirigent
Christopher Lichtenstein Christopher Lichtenstein

Titel
Dirigent
Engagement på Den Jyske Opera
Dirigent Tryllefløjten ('23) Dirigent La Vendetta / I Pagliacci ('22) Dirigent Greven af Luxembourg ('22) Dirigent Julesang og Messingklang ('21) Dirigent Inkognito Royal ('21) Dirigent Rigoletto ('20) Dirigent Passageren ('18)

Christopher Lichtenstein har været musikchef på Den Jyske Opera siden september 2020 og er bosat i Aarhus med sin familie. På Den Jyske Opera har han dirigeret Passageren (2018), Rigoletto (2020), Inkognito Royal (2021), Aida (2021), Greven af Luxembourg (2022), La Vendetta / I Pagliacci (2022) og i foråret 2023 Tryllefløjten.

Christopher Lichtenstein er uddannet ved Hochschule für Musik i Würzburg. Han fik sin debut som dirigent i 2014 med Elskovsdrikken på Staatstheater Braunschweig, som han efterfølgende var fast tilknyttet som 1. kapelmester. Christopher Lichtenstein blev tildelt en pris til unge kunstnere på Staatstheater Braunschweig i 2013 og modtog Bayreuth-legatet det samme år. Ud over sit arbejde med klassiske operaer og operetter (ToscaRigoletto m.fl.) har Christopher Lichtenstein været engageret til flere urpremierer.

Philipp Kochheim
Philipp Kochheim Instruktør
Philipp Kochheim Philipp Kochheim

Titel
Instruktør
Engagement på Den Jyske Opera
Instruktør La Vendetta / I Pagliacci ('22) Instruktør Sunset Boulevard ('22) Instruktør Greven af Luxembourg ('22) Librettist og instruktør Inkognito Royal ('21) Librettist og instruktør I går og i morgen ('20) Instruktør Bortførelsen fra seraillet ('20) Instruktør Michael Kohlhaas ('19) Instruktør María de Buenos Aires ('19) Instruktør Passageren ('18)

Philipp Kochheim er født og opvokset i Hamborg, nu bosat i Aarhus. Han har studeret kunsthistorie, teatervidenskab, økonomi og litteratur på universitetet i München. Han har været operachef på Staatstheater Braunschweig fra 2013-2017. Philipp Kochheim er som instruktør kendt for at blande nyt med gammelt og finde glemte eller oversete værker frem blandt operaer, skuespil og musicals. Han har modtaget en af de vigtigste tyske teaterpriser, Dr. Otto-Kasten-Preis, for Così fan tutte (2003), Götz-Friedrich-Preis for Wagners Tannhäuser (2004), Rolf Mares Preis Hamburg for den ukendte Lauter Verrückte af Simon Mayr (2013) og Osterreichischer Musiktheaterpreis (2019) for sin opsætning af musicalen Ragtime.

Philipp Kochheim har været operachef på Den Jyske Opera siden maj 2017. Her har han har instrueret Passageren (2018), María de Buenos Aires (2019), Michael Kohlhaas (2019), Bortførelsen fra seraillet (2020), Greven af Luxembourg (2022), Sunset Boulevard (2022) og La Vendetta / I Pagliacci (2022). Derudover har han skrevet og instrueret I går og i morgen (2020) og Inkognito Royal (2021).

På Den Jyske Opera står han bl.a. bag Den Danske Serie, der udforsker dansk musikhistories rigdom med nye, gamle og glemte operaperler.

 

Billede af Barbara Bloch
Barbara Bloch Scenograf og kostumedesigner
Billede af Barbara Bloch Barbara Bloch

Titel
Scenograf og kostumedesigner
Engagement på Den Jyske Opera
Scenograf og kostumedesigner La Vendetta / I Pagliacci ('22) Scenograf og kostumedesigner Greven af Luxembourg ('21) Scenograf María de Buenos Aires ('19)

Barbara Bloch er født i München og har studeret scenografi og kostumedesign på Universität Mozarteum Salzburg. Hun har arbejdet som scenograf på bl.a. Theater Lübeck, Theater Münster, Staatstheater Braunschweig og Ópera de Oviedo. Barbara Bloch er fastansat som scenograf og kostumedesigner for skuespil, opera, musical og dans på Theater Lüneburg.

På Den Jyske Opera har hun lavet scenografi og kostumer til María de Buenos Aires (2019), Greven af Luxembourg (2022) og La Vendetta / I Pagliacci (2022).

Billede af Anders Poll
Anders Poll Lysdesigner
Billede af Anders Poll Anders Poll

Titel
Lysdesigner
Engagement på Den Jyske Opera
Lysdesigner La Vendetta / I Pagliacci ('22) Lysdesigner Sunset Boulevard ('22) Lysdesigner Greven af Luxembourg ('22) Lysdesigner Aida ('21) Lysdesigner Inkognito Royal ('21) Lysdesigner I går og i morgen ('20) Lysdesigner Michael Kohlhaas ('19) Lysdesigner Kleopatra ('19)

Anders Poll har været teknisk chef på Den Jyske Opera siden 2017, hvor han har designet lys til L’Amico Fritz (2015), Kleopatra (2019), Michael Kohlhaas (2019), I går og i morgen (2020), Inkognito Royal (2021), Aida (2021), Greven af Luxembourg (2022), Sunset Boulevard (2022) og La Vendetta / I Pagliacci (2022).

Anders Poll har designet lys til bl.a. ballet og opera, herunder Lulu på Det Kgl. Teater, Siciliansk vesper på Royal Opera House i London og senest til komedien Tartuffe (2022) på Theater Lüneberg. 

Medvirkende
Dorothea Spilger
Dorothea Spilger Estella
Dorothea Spilger Dorothea Spilger

Titel
Estella
Engagement på Den Jyske Opera
Amneris Aida ('21) La Scaramouche Fête galante ('21) Maddalena Rigoletto ('20) Solist Opera i parken ('19) Lisa Passageren ('18)

Mezzosopran
Nationalitet: Tysk
Uddannelse: Hochschule für Musik und Theater München
Udvalg af tidligere roller: Lisa i Passageren, Hans Hans og Grethe, Amneris Aida

Michael Bachtadze
Michael Bachtadze Vitollo / Tonio
Michael Bachtadze Michael Bachtadze

Titel
Vitollo / Tonio
Engagement på Den Jyske Opera
Amonasro Aida ('21)

Baryton
Nationalitet: Georgisk/Tysk
Uddannelse: Musikkonservatoriet i Tbilisi, Georgien
Udvalg af tidligere roller: Nabucco Nabucco, Golaud Pelléas og Mélisande, Amfortas Parsifal

Paul Gukhoe Song
Paul Gukhoe Song Vitollo / Tonio
Paul Gukhoe Song Paul Gukhoe Song

Titel
Vitollo / Tonio

Baryton
Nationalitet: Sydkoreansk
Uddannelse: College of Music på Hanyang University i Seoul, Sydkorea / Staatliche Hochschule für Musik und Darstellende Kunst Mannheim
Udvalg af tidligere roller: Rigoletto Rigoletto, Germont La traviata, Hollænderen Den Flyvende Hollænder

Teit Kanstrup
Teit Kanstrup Orso / Silvio
Teit Kanstrup Teit Kanstrup

Titel
Orso / Silvio
Engagement på Den Jyske Opera
Orso / Silvio La Vendetta / I Pagliacci ('22)

Baryton
Nationalitet: Dansk
Uddannelse: Det Kongelige Danske Musikkonservatorium, København / Royal Academy of Music, London
Udvalg af tidligere roller: Don Giovanni (Don Giovanni), Figaro (Figaros bryllup), Marcello (La bohème)

Romanas Kudriašovas
Romanas Kudriašovas Orso / Silvio
Romanas Kudriašovas Romanas Kudriašovas

Titel
Orso / Silvio

Baryton
Nationalitet: Litauisk
Uddannelse: London National Opera Studio / Wales International Academy of Voice / Hochschule für Musik und Theater Hamburg
Udvalg af tidligere roller: Schaunard La Bohème, Prince Yeletsky Queen of Spades, Frédéric Lakmé

Billede af Iurie Ciobanu
Iurie Ciobanu Canio
Billede af Iurie Ciobanu Iurie Ciobanu

Titel
Canio
Engagement på Den Jyske Opera
Radamès Aida ('21) Hertugen af Mantova Rigoletto ('20)

Tenor
Nationalitet: Rumænsk
Uddannelse: Academia de Muzică Gheorghe Dima, Rumænien / Conservatoire de la Ville de Luxembourg
Udvalg af tidligere roller: Arnold i Wilhelm Tell, Alfredo i La Traviata, Rodolfo i La bohème

Peter Lodahl
Peter Lodahl Canio
Peter Lodahl Peter Lodahl

Titel
Canio

Tenor
Nationalitet: Dansk
Uddannelse: Det Jyske Musikkonservatorium / Operaakademiet, København
Udvalg af tidligere roller: Rodolfo La bohème, Alfredo La traviata, Tamino Tryllefløjten

Billede af Ruslana Koval
Ruslana Koval Nedda
Billede af Ruslana Koval Ruslana Koval

Titel
Nedda
Engagement på Den Jyske Opera
Charmion Kleopatra ('19)

Sopran
Nationalitet: Ukrainsk
Uddannelse: Det Nationale Peter Tjajkovskij Musikkonservatorium, Ukraine
Udvalg af tidligere roller: Violetta La traviata, Gilda Rigoletto, Lucia Lucia di Lammermoor, Charmion Kleopatra (Den Danske Serie)

Solen Mainguené
Solen Mainguené Nedda
Solen Mainguené Solen Mainguené

Titel
Nedda

Sopran
Nationalitet: Fransk
Uddannelse: Peabody Institute of the Johns Hopkins University i Baltimore, USA / Universität Mozarteum Salzburg, Østrig
Udvalg af tidligere roller: Violetta La traviata, Desdemona Otello, Mimì La bohème

Michael Ha
Michael Ha Beppe
Michael Ha Michael Ha

Titel
Beppe
Engagement på Den Jyske Opera
Solist Opera i parken ('19) Junker von Tronka/Walther von der Vogelweide Michael Kohlhaas ('19) Nemorino Elskovsdrikken ('17)

Tenor
Nationalitet: Sydkoreansk
Uddannelse: Hochschule für Musik Freiburg / Universität Mozarteum Salzburg, Østrig
Udvalg af tidligere roller: Nemorino Elskovsdrikken, Walther von der Vogelweise Michael Kohlhaas (Den Danske Serie), Cavaradossi Tosca

Jani Kyllönen
Jani Kyllönen 1. medarbejder
Jani Kyllönen Jani Kyllönen

Titel
1. medarbejder
Engagement på Den Jyske Opera
En vagt Rigoletto ('20) En kaptajn Eugen Onegin ('19) Moralès Carmen ('18)

Basbaryton
Nationalitet: Finsk
Uddannelse: Sibelius Akademiet, Helsinki / Hochschule für Musik, Hannover
Udvalg af tidligere roller: Leporello (Don Giovanni), Moralès (Carmen), Marquis d’Obigny (La Traviata)

Fast medlem af Den Jyske Operas Kor

Billede af Andreas Winther
Andreas Winther 1. medarbejder
Billede af Andreas Winther Andreas Winther

Titel
1. medarbejder
Engagement på Den Jyske Opera
2. inkassator Sunset Boulevard ('22) Zaretskij Eugen Onegin ('19) La Dancaïro Carmen ('19) 1. SS-mand Passageren ('18) Marquis d’Obigny La Traviata ('17)

Baryton
Nationalitet: Dansk
Uddannelse: Musikhochschule Lübeck / Syddansk Musikkonservatorium, Odense
Udvalg af tidligere roller: Le Dancaïro (Carmen), Zaretskij (Eugen Onegin), Marquis d’Obigny (La Traviata)

Fast medlem af Den Jyske Operas Kor

Billede af Erik Bekker Hansen
Erik Bekker Hansen 2. medarbejder
Billede af Erik Bekker Hansen Erik Bekker Hansen

Titel
2. medarbejder
Engagement på Den Jyske Opera
Manfred Sunset Boulevard ('22) Journalist Inkognito Royal ('21) Le Remendado Carmen ('19)

Tenor
Nationalitet: Dansk
Uddannelse: Nordjysk Musikkonservatorium
Udvalg af tidligere roller: Arturo Lucia di Lammermoor, Yamadori Madama Butterfly, Gastone La Traviata

Fast medlem af Den Jyske Operas Kor

Billede af Joan Ribalta
Joan Ribalta 2. medarbejder / Beppe (i tilfælde af sygdom)
Billede af Joan Ribalta Joan Ribalta

Titel
2. medarbejder / Beppe (i tilfælde af sygdom)
Engagement på Den Jyske Opera
4. påklæder Sunset Boulevard ('22) René, greven af Luxembourg Greven af Luxembourg ('22) Et bud Aida ('21) Borsa Rigoletto ('20)

Tenor
Nationalitet: Catalansk
Uddannelse: École Normale de Musique, Paris
Udvalg af tidligere roller: Tamino Tryllefløjten, Tonio Regimentets datter, Arnold Wilhelm Tell

Fast medlem af Den Jyske Operas Kor

DJO Kor 2019-20
Den Jyske Operas Kor Kor
DJO Kor 2019-20 Den Jyske Operas Kor

Titel
Kor
Engagement på Den Jyske Opera
Kor La Vendetta / I Pagliacci ('22) Kor Aida ('21) Kor Inkognito Royal ('21) Kor Rigoletto ('20) Kor Bortførelsen fra seraillet ('20) Kor Michael Kohlhaas ('19) Kor Eugen Onegin ('19)

Den Jyske Operas Kor består af 24 professionelle sangere. Korets primære opgave er at medvirke i Den Jyske Operas operaforestillinger i hele Danmark, men kan også opleves i sceniske operakoncerter og korkoncerter med klaverakkompagnement.

Koret samarbejder herudover med landets symfoniorkestre, heriblandt landsdelsorkestrene og andre ensembler om filharmoniske koncerter - både alene og sammen med dygtige amatørkor.

Koret har igennem mere end et årti optrådt med de traditionsrige julekoncerter Julesang & Messingklang sammen med Prinsens Musikkorps under ledelse af nogle af Danmarks dygtigste dirigenter og begejstret i tusindvis af tilhørere.

Den Jyske Operas Kor indgår i mange forskellige sammenhænge og events på den kulturelle scene i og uden for Aarhus, og korets medvirken i Opera i Rebild og Opera i Parken er blevet en fast del af sommerprogrammet.

Koret optræder også som solister i forestillinger samt i sceniske operakoncerter og koncerter med akkompagnement. Sangerne i koret optræder desuden som solister i andre sammenhænge og som formidlere af opera ved introduktioner før forestillinger, i workshops på skoler, ved sangcaféer på plejehjem og i samarbejdsprojekter.

Den Jyske Operas Kor ledes af musikchef Christopher Lichtenstein.

Billede af Sønderjyllands Symfoniorkester
Sønderjyllands Symfoniorkester 7. - 16. oktober
Billede af Sønderjyllands Symfoniorkester Sønderjyllands Symfoniorkester

Titel
7. - 16. oktober

Med en hjemmebane dækkende Syd- og Sønderjylland samt Sydslesvig er Sønderjyllands Symfoniorkester Danmarks eneste "grænseoverskridende" landsdelsorkester. Samarbejdsrelationer med både nationale og internationale kunstnere skaber orkesterets musikalske diversitet. Orkestret udgør en kulturel sammenhængskraft i regionen.

Billede af Odense Symfoniorkester
Odense Symfoniorkester 1. - 8. november
Billede af Odense Symfoniorkester Odense Symfoniorkester

Titel
1. - 8. november

Glæden ved at spille de sidste 450 års greatest hits live kendetegner orkestrets drivkraft. Hovedparten af de cirka 100 årlige koncerter spilles i Odense Koncerthus og Odeon. Orkestret turnerer også med Den Jyske Opera på Fyn og Sjælland. Orkestret er tilmed kendt for sin hyppige turnévirksomhed både i og uden for Danmark. Odense Symfoniorkester blev grundlagt i 1946, men dets rødder går helt tilbage til cirka år 1800.

Billede af Aalborg Symfoniorkester
Aalborg Symfoniorkester 15. og 18. november
Billede af Aalborg Symfoniorkester Aalborg Symfoniorkester

Titel
15. og 18. november

Aalborg Symfoniorkester blev grundlagt i 1943. Siden 2014 med base i Musikkens Hus på den pulserende havnefront i Aalborg. Kernen i orkestrets virke er symfonikoncerterne. Dertil kommer kammerkoncerter, koncerter på skoler, koncerter i samarbejde med andre kulturelle institutioner, f.eks. Opera i Rebild samt familiekoncerter. Aalborg Symfoniorkester spiller også til opera og ballet og akkompagnerer Den Jyske Operas forestillinger i Nord- og Midtjylland.

Billede af Aarhus Symfoniorkester
Aarhus Symfoniorkester 30. november - 3. december
Billede af Aarhus Symfoniorkester Aarhus Symfoniorkester

Titel
30. november - 3. december

Drevet af rå symfonisk kernekraft og mere end 80 års erfaring med at tegne byens lyd står Aarhus Symfoniorkester som et musikalsk vartegn for hele den midtjyske landsdel. Hver uge byder orkestret på nye store oplevelser – for det klassiske publikum, for familier, for skolebørn eller for filmelskere. Med base i Musikhuset Aarhus har Den Jyske Opera og Aarhus Symfoniorkester et tæt samarbejde om opera, koncerter og ambitiøse projekter med stjerner fra ind- og udland.

Hvem synger og spiller hvor og hvornår?

Få det fulde overblik over sangerhold, symfoniorkestre og spillesteder på turnéen. Klik på billedet for at forstørre det. Du kan også hente spilfordelingsplanen som PDF her.

Fakta

Dobbeltopera

Varighed Ca. 2 timer og 30 min. inkl. pause
- 1. del 55 min.
- Pause 20 min.
- 2. del 75 min.

Sprog Opføres på italiensk med danske overtekster

Danmarkspremiere: 7. oktober 2022 i Alsion, Sønderborg
Turné: 7. oktober – 3. december 2022
Musikhuset Aarhus: 30. november, 1., 2. og 3. december 2022

LA VENDETTA
Musik og libretto Asger Hamerik
Førsteopførelse 23. december 1870 på La Scala, Milano

I PAGLIACCI (dansk titel: Bajadser)
Musik og libretto Ruggiero Leoncavallo
Førsteopførelse 21. maj 1892 på Teatro dal Verme, Milano

Billetinfo

Billetsalget er åbnet hos landets teaterforeninger og spillesteder.

Billetpriser Musikhuset Aarhus
Standard kr. 350,- / 485,- / 595,-
Unge under 25 og studerende kr. 270,- / 405,- / 515,-

​​Gå direkte til billetsalget i Musikhuset Aarhus her.

Se billeder fra prøvestarten 

Kom med i prøvesalen og se billederne fra da hele sangerholdet mødtes for første gang. 
Se flere billeder fra prøvestart her.


Om Asger Hamerik og La Vendetta

Asger Hammerich blev født på Frederiksberg i 1843 og viste sig tidligt at have musikalsk talent. Han fik anerkendelse hos dansk musiklivs helt store personligheder, Niels W. Gade og J.P.E. Hartmann, men valgte at videreuddanne sig som pianist og dirigent i udlandet - bl.a. hos den berømte Hans von Bülow i Berlin. Hammerich blev dybt optaget af den tyske musik, men kunne som dansk patriot ikke blive i Tyskland i krigsåret 1864. Han ændrede endda sit tyskklingende efternavn til Hamerik.

Hamerik skrev selv teksten til sin første opera Tovelille fra 1865, men hverken den eller to af hans øvrige fire operaer er nogensinde blevet opført i fuld længde. I 1870 var Hamerik dog i Milano for at studere sangteknik hos den berømte pædagog Francesco Lamperti. Samtidig skrev han en enaktsopera på italiensk, La Vendetta, som blev uropført på selveste La Scala i Milano i 1870. La Vendetta varede kun en time og havde blot tre medvirkende sangere. Operaen fik en fin modtagelse i den italienske presse; tidsskriftet Il Trovatore skrev bl.a. om et ”graciøst, originalt og ædelt værk” med tydelig inspiration fra både Gounod og Wagner.

I 1871 takkede Asger Hamerik ja til tilbuddet om at blive ny direktør for musikkonservatoriet ved The Peabody Institute Baltimore i USA. I de næste 20 år ledede Asger Hamerik konservatoriet i Baltimore, han underviste selv, holdt utallige foredrag og komponerede samtidig stadig en mængde værker, som blev opført af konservatoriets symfoniorkester. Hamerik giftede sig i 1894 med sin amerikanske elev Margareth Williams, som selv var en talentfuld komponist, bl.a. til operaen Columbus. Parret flyttede til København i 1900, men Hamerik opnåede aldrig den samme ønskede anerkendelse i sit fædreland, som han fik i udlandet. Da Hamerik døde i 1923 i sin villa på Frederiksberg, efterlod han sig en enorm mængde håndskrevne partiturer, som har fået lov til at samle støv i årevis.

 

Om Ruggiero Leoncavallo og I Pagliacci

Ruggiero Leoncavallo er en af de komponister, som har fået den sørgelige skæbne kun at blive husket for ét bestemt værk. I Leoncavallos tilfælde drejer det sig om I Pagliacci (dansk titel: Bajadser), der til gengæld er blevet en af verdens hyppigst spillede operaer. Leoncavallo komponerede faktisk flere andre operaer og operetter, der blev uropført i Italien, Tyskland, England og USA, men som er forsvundet helt fra repertoiret i dag.

Leoncavallo blev født i Napoli i 1857, og han studerede musik i sin fødeby og senere litteratur i Bologna. Han havde ikke succes med at slå igennem, men blev dog på et tidspunkt hyret til at skrive librettoen til Puccinis opera Manon Lescaut. Det løb imidlertid ud i sandet, idet Puccini ikke brød sig om Leoncavallos tekster. Efter en periode, hvor Leoncavallo blandt andet levede af at være cafépianist i udlandet, skrev han I Pagliacci i den nye realistiske operastil, som kaldes verismen, og hvor han blev meget inspireret af Mascagnis operahit Cavalleria rusticana. Leoncavallos dramatiske I Pagliacci blev en øjeblikkelig succes, da operaen blev uropført i Milano i 1892 dirigeret af den unge Arturo Toscanini. Blandt Leoncavallos andre operaer, som han i øvrigt selv skrev sine libretti til, er det værd at nævne La bohème, der bygger på samme grundlag som Puccinis opera af samme navn, og som er komponeret nogenlunde samtidig med Puccinis. På trods af en pæn succes ved uropførelsen i Venedig i 1897, kunne Leoncavallos værk i længden ikke hamle op med Puccinis La bohèmes fænomenale succes. Leoncavallo døde i 1919 – verdenskendt for én opera samt for den friske og korte sang La Mattinata (Morgensang til den elskede), som er populær hos både publikum og operasangere.


Tak for støtten

   

  





 

 

Sæsonbog 2022-23

Den Jyske Operas sæsonbog er et trykt program om alle forestillingerne i sæson 2022-23. Bogen er gratis og kan hentes i Musikhuset Aarhus og på landets spillesteder i forbindelse med Den Jyske Operas turnéer. Man kan desuden læse sæsonbogen online her.

Bogen indeholder 100 sider med inspirationsartikler, portrætter, interviews og baggrundsartikler, der udfolder sæsonens operaoplevelser.