Werther
Werther Werther

Turné

1. februar - 11. marts 2024

De knuste hjerters opera

Johann Wolfgang von Goethes brevroman Den unge Werthers lidelser anses for at være tysk litteraturs første bestseller og skabte i sin tid en såkaldt ”Werther-mani” i hele Europa. Unge mænd identificerede sig så stærkt med Goethes hovedperson, Werther, at adskillige gik i hans fodspor og begik selvmord. Den kendte, franske komponist Jules Massenet har omformet denne enormt populære roman og skabt en af de mest lidenskabelige operaer.

Programindstik til Werther

 

Læs programindstikket som online artikel

 

Se videoteaseren til Werther

...musikken sitrer og har følelserne uden på tøjet. Begær, fare, ekstase og duften af roser er der alt sammen. Omskabt til toner.

- Politiken
Læs anmeldelsen online

Werther byder på flotte sangerpræstationer, og ved opførelsen i Musikhuset i Esbjerg den 27. februar leverede Sønderjyllands Symfoniorkester smukt medspil – især i anden akt, hvor samspillet mellem scene og orkestergrav var en nydelse...

- Operamagasinet Ascolta
Læs anmeldelsen online

Forestillingen rummede både det forventelige, men også mange uventede og kontrastfulde øjeblikke. Man går fra operaen med mange spørgsmål til eftertanke.

- Ungt teaterblod
Læs anmeldelsen online

Massenet er mere luftig og mindre omklamrende. Det gør musikken til en stor fornøjelse at lytte til, ikke mindst for det hele blev dirigeret glimrende af Christopher Lichtenstein i spidsen for Copenhagen Phil/Sjællands Symfoniorkester på Det Kongelige Teaters Gamle Scene, der fra første akkord viste en gejst og et engagement, som fik os direkte ind i de store følelsers verden, og samtidig havde fint blik for alle detaljerne og gennemsigtigheden i musikken.

- Aarsskriftet Critique
Læs anmeldelsen online

En skøn oplevelse.

- JydskeVestkysten

formår at formidle Massenets blødende lidenskabelige toner direkte ind i vore hjerter.

- CPH Culture
Læs anmeldelsen online

Spændende med flere skyldige på scenen...

- Magasinet Klassisk
Læs anmeldelsen online

Der er meget på spil i denne opera, og i Kochheims instruktion kommer man godt rundt om det hele – og også i dybden.

- Kulturtid.dk
Læs anmeldelsen online

Scenografien i Den Jyske Operas WERTHER er det man ynder at kalde skandinavisk...Som taget ud af et varehus katalog, for der er jo ingen der rigtigt vil bo og leve i det.

Men det er måske netop scenograf Barbara Bloch og instruktør Philipp Kochheims pointe, for Albert... er netop een stor gråblå nuance... Lige noget for Charlotte – indtil hun møder den kunstneriske Werther

- Sceneblog
Læs anmeldelsen online

Point for at ville noget med opsætningen, der går endnu videre end Massenets stormfulde blanding af skæbneklang og sødme, som i øvrigt lyder forrygende dramatisk i Copenhagen Phil og Christopher Lichtensteins hænder...

- Iscene
Læs anmeldelsen online

Opførelsen begynder, medens publikum kommer ind i salen. [Sophie] er tilsyneladende en livlig influencer, og da publikum i pausen hører rockmusik fra scenen, er det også hende, der er på spil.

Resten er passioneret - eller afmålt - kærlighed med de fire som fortællere i en smuk scenografi i grå nuancer af Barbara Bloch. Det hele dæmpes ned, medens musikken arbejder stemningerne frem

- Sjællandske Medier

De fire solister var skarpe og klare både sangligt og dramatisk. Der var en fin balance i koreografien... generelt var der jævnbyrdighed mellem de fire solister, og især deres indsats gør operaen seværdig.

- Kulturen.nu
Læs anmeldelsen online

Solisterne begejstrede... Orkestret spillede smukt og præcist... Lyssætningen er også virkelig fantastisk. Især på et tidspunkt hen mod slutningen, da Albert kommer hjem og finder Werthers breve spredt over gulvet. Det var, som lyset for en kort stund fik sin egen solo, og det var virkningsfuldt.

- Klassisk bureau
Læs anmeldelsen online

orkestret [står] det meste af tiden, og ganske særligt i de storladne romantiske og melodramatiske passager, hvor det bruser alene, flot under Christopher Lichtenstein, og de fire sangere ved premieren var glimrende.

- Kjerteminde Avis
Læs anmeldelsen online

Kom med i prøvesalen

Kig ind i prøvesalen til Werther og mærk hvordan kærlighed, desperation, håb og jalousi slår gnister mellem fire mennesker. Her ser man Charlotte, der er splittet mellem to mænd: på den ene side hendes forlovede, den gode og bedsteborgerlige Albert, og på den anden side den passionerede og uforudsigelige Werther, hvis ord hun ikke kan få ud af hovedet. Samtidig oplever Charlottes lillesøster, Sophie, sit livs første kærlighed – og første afvisning. 
Denne firdobling af intentioner, følelser og emotioner bliver bragt til et sådant kogepunkt af komponisten Massenet, at intet hjerte står uberørt tilbage. Hør også instruktør og operachef Philipp Kochheim fortælle, hvorfor Goethes kultroman fungerer smukt som opera.

Handling

Første akt: Wetzlar, 1780. Charlotte har på sin mors dødsleje afgivet et løfte om at gifte sig med Albert. Til trods for, at hun ikke er forelsket i ham, har Charlotte affundet sig med sin skæbne, lige indtil hun møder den passionerede Werther, der vækker hendes følelser.

Anden akt: Få måneder senere: Charlotte har holdt sit løfte og giftet sig med Albert. Efter planen skal Werther til bal sammen med Charlottes yngre søster Sophie, men han virker modvillig. Han er sønderrevet af sine følelser for Charlotte og ender med at storme ud af huset. Det går op for Albert, at Werther er forelsket i hans hustru.

Tredje akt: Werther er begyndt at sende inderlige kærlighedsbreve til Charlotte, der indser, at hun har giftet sig med den forkerte mand. Sophie forsøger at trøste hende. Ikke desto mindre beslutter Charlotte sig for at holde sit ægteskabsløfte og sender Werther bort. I desperation beder Werther om Alberts pistoler, idet døden synes at være den eneste udvej…

Fjerde akt: Juleaften. Charlotte leder efter Werther for at forhindre ham i at begå selvmord, men hun kommer for sent. Werther har allerede såret sig selv dødeligt. Hun bedyrer ham sin kærlighed og kysser ham, før han dør, imens julesang høres i det fjerne.

 

Uddrag fra brevromanen Den unge Werthers lidelser

Hvem synger hvornår på turnéen

Se spilfordelingsplan for det dobbeltbesatte sangerhold på turnéen 1. februar- 11. marts. 

Hent spilfordelingsplan som PDF her

Holdet bag

Philipp Kochheim

Philipp Kochheim

Instruktør
Christopher Lichtenstein

Christopher Lichtenstein

Dirigent
Marie Rosenmir

Marie Rosenmir

Dirigent 26.-27. februar og 1. marts
Barbara Bloch

Barbara Bloch

Scenograf og kostumedesigner
Anders Poll

Anders Poll

Lysdesigner
Philipp Kochheim

Philipp Kochheim

Instruktør
Christopher Lichtenstein

Christopher Lichtenstein

Dirigent
Marie Rosenmir

Marie Rosenmir

Dirigent 26.-27. februar og 1. marts
Barbara Bloch

Barbara Bloch

Scenograf og kostumedesigner
Anders Poll

Anders Poll

Lysdesigner
Philipp Kochheim

Philipp Kochheim

Philipp Kochheim er født i Hamborg og nu bosat i Aarhus, hvor han er operachef fra maj 2017 til maj 2024. På Den Jyske Opera står han bag Den Danske Serie, der udforsker dansk musikhistories rigdom med nye, gamle og glemte operaer.

Han har iscenesat Den Jyske Operas opsætninger af Passageren (2018), som var nomineret til en Reumert og fik publikumsprisen for Årets Forestilling, María de Buenos Aires (2019), Michael Kohlhaas (2019), Bortførelsen fra seraillet (2020), Greven af Luxembourg (2022), Sunset Boulevard (2022) og La Vendetta / I Pagliacci (2022). Han var librettist og instruktør på I går og i morgen (2020), der vandt P2 Prisen for Årets Begivenhed samt den reumertnominerede Inkognito Royal (2021). I efteråret 2023 instruerer han H.C. Andersens operaeventyr, Ravnen, med musik af J.P.E. Hartmann, og i foråret 2024 instruerer han Massenets knuste hjerters opera nr. 1, Werther.

Philipp Kochheim har studeret kunsthistorie, teatervidenskab, økonomi og litteratur på Ludwig Maximilians-Universität i München. Han har arbejdet som operainstruktør siden år 2000. Fra 2004-2008 var han kunstnerisk leder på Staatstheater Darmstadt og fra 2013-2017 operachef på Staatstheater Braunschweig. Her vandt hans ukonventionelle repertoirelægning international anerkendelse bl.a. med flere nomineringer i kategorien Årets Iscenesættelse i magasinet Opernwelt.

Han er kendt for at blande nyt og gammelt og finde glemte og oversete værker frem blandt operaer, skuespil og musicals. Han har givet nyt liv til værker som Jenö Hubays Anna Karenina, Bernard Herrmanns Stormfulde højder, Riccardo Zandonais Giulietta e Romeo og Jacques Halévys L’Éclair samt iscenesat verdenspremierer af komponister som Alexander Goehr og Erkki-Sven Tüür.

Han har instrueret operaer i bl.a. Kassel, Graz, Dortmund, Heidelberg, Berlin, Mannheim og Bonn. Han modtog en af Tysklands vigtigste teaterpriser, Dr. Otto-Kasten-Preis, for sin Così fan tutte i 2003. Af andre priser kan nævnes: Götz-Friedrich-prisen (2004) for Wagners Tannhäuser i Heidelberg, den Hamborg-baserede Rolf-Mares-pris (2013) for opførelsen af den ukendte Lauter Verrückte af Simon Mayr på Hamburger Kammeroper og den prestigefulde Österreichischer Musiktheaterpreis (2019) for opsætningen af musicalen Ragtime.

Christopher Lichtenstein

Christopher Lichtenstein

Christopher Lichtenstein er født i Bayern og har studeret direktion på Hochschule für Musik Würzburg. Han er bosat i Aarhus, hvor han er chefdirigent på Den Jyske Opera og derudover fra september 2025 chefdirigent på Theater Osnabrück.

Christopher Lichtenstein begyndte sin karriere som repetitør på Staatstheater Braunschweig, hvor han hurtigt steg til rang af 1. kapelmester. I Braunschweig dirigerede han en stor del af operarepertoiret, herunder Aida, Tosca, La bohème. Han blev tildelt en pris til unge kunstnere på Staatstheater Braunschweig i 2013 og modtog Bayreuth-legatet samme år.

Christopher Lichtenstein har været fast gæstedirigent på Staatstheater Kassel, Theater Wolfsburg og Philharmonisches Orchester Regensburg og desuden arbejdet på Palacio de Bellas Artes i Mexico City.

På Den Jyske Opera har han bl.a. dirigeret Passageren (2018), Rigoletto (2020), Inkognito Royal (2021), La Vendetta / I Pagliacci (2022), Tryllefløjten (2023), Ravnen (2023), Werther (2024) og Madama Butterfly (2024).

 

Marie Rosenmir

Marie Rosenmir

Marie Rosenmir er en prisvindende svensk dirigent, som i øjeblikket er ’Taki Alsop Conducting Fellowship Associate Fellow’, som er et program etableret af amerikanske Marin Alsop.

Marie Rosenmir har en imponerende karriere som professionel organist, pianist og sanger bag sig, hvilket har gjort hende til en opera- og orkesterleder, der er efterspurgt hos store orkestre og operahuse i mange lande.

Hun er rost for sin musikalske karisma, følsomhed og alsidighed og har modtaget flere priser, herunder både den svenske dirigentpris og det prestigefyldte Crusell-stipendium for unge dirigenter.

Marie Rosenmir dirigerer Den Jyske Operas Werther med Sønderjyllands Symfoniorkester d. 26.-27. februar og 1. marts 2024.

Barbara Bloch

Barbara Bloch

Barbara Bloch er født i München og har studeret scenografi og kostumedesign på Universität Mozarteum Salzburg. Hun har arbejdet som scenograf på bl.a. Theater Lübeck, Theater Münster, Staatstheater Braunschweig og Ópera de Oviedo. Barbara Bloch er fastansat som scenograf og kostumedesigner for skuespil, opera, musical og dans på Theater Lüneburg.

På Den Jyske Opera har hun lavet scenografi og kostumer til María de Buenos Aires (2019), Greven af Luxembourg (2022) og La Vendetta / I Pagliacci (2022).

Anders Poll

Anders Poll

Anders Poll har været teknisk chef på Den Jyske Opera siden 2017, hvor han har designet lys til L’Amico Fritz (2015), Kleopatra (2019), Michael Kohlhaas (2019), I går og i morgen (2020), Inkognito Royal (2021), Aida (2021), Greven af Luxembourg (2022), Sunset Boulevard (2022), La Vendetta / I Pagliacci (2022), Ravnen (2023), The Greek Passion (2024) og Madama Butterfly (2024).

Anders Poll har designet lys til flere balletter og operaer, herunder Lulu på Det Kgl. Teater, Siciliansk vesper på Royal Opera House i London og komedien Tartuffe på Theater Lüneberg.

Medvirkende

Angelos Samartzis

Angelos Samartzis

Werther (2/2, 27/2, 1/3, 4/3, 6/3, 11/3)
Zurab Zurabishvili

Zurab Zurabishvili

Werther (1/2, 3/2, 13/2, 16/2, 26/2, 5/3, 8/3)
Na’ama Goldman

Na’ama Goldman

Charlotte (1/2, 3/2, 27/2, 1/3, 5/3, 8/3, 11/3)
Marie Seidler

Marie Seidler

Charlotte (2/2, 13/2, 16/2, 26/2, 4/3, 6/3)
Anton Eriksson

Anton Eriksson

Albert (2/2, 13/2, 16/2, 26/2, 4/3, 8/3)
Christian Oldenburg

Christian Oldenburg

Albert (1/2, 3/2, 27/2, 1/3, 5/3, 6/3, 11/3)
Silvia Micu

Silvia Micu

Sophie (1/2, 3/2, 27/2, 1/3, 5/3, 8/3, 11/3)
Eva Zalenga

Eva Zalenga

Sophie (2/2, 13/2, 16/2, 26/2, 4/3, 6/3)
Aarhus Symfoniorkester

Aarhus Symfoniorkester

Orkester (1/2, 2/2 og 3/2)
Aalborg Symfoniorkester

Aalborg Symfoniorkester

Orkester (13/2 og 16/2)
Sønderjyllands Symfoniorkester

Sønderjyllands Symfoniorkester

Orkester (26/2, 27/2 og 1/3)
Copenhagen Phil

Copenhagen Phil

Orkester (4/3, 5/3, 6/3, 8/3 og 11/3)
Angelos Samartzis

Angelos Samartzis

Werther (2/2, 27/2, 1/3, 4/3, 6/3, 11/3)
Zurab Zurabishvili

Zurab Zurabishvili

Werther (1/2, 3/2, 13/2, 16/2, 26/2, 5/3, 8/3)
Na’ama Goldman

Na’ama Goldman

Charlotte (1/2, 3/2, 27/2, 1/3, 5/3, 8/3, 11/3)
Marie Seidler

Marie Seidler

Charlotte (2/2, 13/2, 16/2, 26/2, 4/3, 6/3)
Anton Eriksson

Anton Eriksson

Albert (2/2, 13/2, 16/2, 26/2, 4/3, 8/3)
Christian Oldenburg

Christian Oldenburg

Albert (1/2, 3/2, 27/2, 1/3, 5/3, 6/3, 11/3)
Silvia Micu

Silvia Micu

Sophie (1/2, 3/2, 27/2, 1/3, 5/3, 8/3, 11/3)
Eva Zalenga

Eva Zalenga

Sophie (2/2, 13/2, 16/2, 26/2, 4/3, 6/3)
Aarhus Symfoniorkester

Aarhus Symfoniorkester

Orkester (1/2, 2/2 og 3/2)
Aalborg Symfoniorkester

Aalborg Symfoniorkester

Orkester (13/2 og 16/2)
Sønderjyllands Symfoniorkester

Sønderjyllands Symfoniorkester

Orkester (26/2, 27/2 og 1/3)
Copenhagen Phil

Copenhagen Phil

Orkester (4/3, 5/3, 6/3, 8/3 og 11/3)
Angelos Samartzis

Angelos Samartzis

Tenor
Nationalitet: Græsk
Uddannelse: Hochschule für Musik Karlsruhe / Hochschule für Musik Hanns Eisler Berlin
Udvalg af tidligere roller: Rodolfo (La bohème), Manrico (Trubaduren), Gustavo (Maskeballet)

Werther er Angelos Samartzis' første engagement på Den Jyske Opera.

Zurab Zurabishvili

Zurab Zurabishvili

Tenor
Nationalitet: Georgisk
Uddannelse: Musikkonservatoriet i Tbilisi / Universität Mozarteum, Salzburg
Udvalg af tidligere roller: Rodolfo (La bohème), Cavaradossi (Tosca), Don José (Carmen)

Werther er Zurab Zurabishvilis første engagement på Den Jyske Opera.

Na’ama Goldman

Na’ama Goldman

Mezzosopran
Nationalitet: Israelsk
Uddannelse: Musikkonservatoriet i Jerusalem / Meitar Opera Studio, Tel Aviv
Udvalg af tidligere roller: Carmen (Carmen), Idamante (Idomeneo), Rosina (Barberen i Sevilla)

Werther er Na’ama Goldmans første engagement på Den Jyske Opera.

Marie Seidler

Marie Seidler

Mezzosopran
Nationalitet: Tysk
Uddannelse: The Royal Academy of Music, London
Udvalg af tidligere roller: Sesto (Titus), Ottone (Ottone), Fjodor (Boris Godunov)

Werther er Marie Seidlers første engagement på Den Jyske Opera.

Anton Eriksson

Anton Eriksson

Baryton
Nationalitet: Svensk
Uddannelse: Operahögskolan, Stockholm
Udvalg af tidligere roller: Renato (Maskeballet), Sharpless (Madama Butterfly), Enrico (Lucia di Lammermoor)

Engagement på Den Jyske Opera: Madama Butterfly (2024) og Werther (2024)

Christian Oldenburg

Christian Oldenburg

Baryton
Nationalitet: Tysk
Uddannelse: Hochschule für Musik Hanns Eisler Berlin
Udvalg af tidligere roller: Guglielmo (Così fan tutte), Belcore (Elskovsdrikken), Mercutio (Romeo og Julie)

Ravnen er Christian Oldenburgs første engagement på Den Jyske Opera. I foråret 2024 kan han også opleves i Werther.

Silvia Micu

Silvia Micu

Sopran
Nationalitet: Rumænsk
Uddannelse: Universitatea Naţională de Muzică, Bukarest
Udvalg af tidligere roller: Frasquita (Carmen), Susanna (Figaros bryllup), Mimi (La bohème)

Eva Zalenga

Eva Zalenga

Sopran
Nationalitet: Tysk
Uddannelse: Hochschule für Musik Carl Maria von Weber Dresden / Hochschule für Musik Felix Mendelssohn Bartholdy Leipzig
Udvalg af tidligere roller: Adele (Flagermusen), Susanna (Figaros bryllup), Musetta (La bohème)

Werther er Eva Zalengas første engagement på Den Jyske Opera.

Aarhus Symfoniorkester

Aarhus Symfoniorkester

Drevet af rå symfonisk kernekraft og mere end 80 års erfaring med at tegne byens lyd står Aarhus Symfoniorkester som et musikalsk vartegn for hele den midtjyske landsdel. Hver uge byder orkestret på nye store oplevelser – for det klassiske publikum, for familier, for skolebørn eller for filmelskere. Med base i Musikhuset Aarhus har Den Jyske Opera og Aarhus Symfoniorkester et tæt samarbejde om opera, koncerter og ambitiøse projekter med stjerner fra ind- og udland.

Aalborg Symfoniorkester

Aalborg Symfoniorkester

Aalborg Symfoniorkester blev grundlagt i 1943. Siden 2014 med base i Musikkens Hus på den pulserende havnefront i Aalborg. Kernen i orkestrets virke er symfonikoncerterne. Dertil kommer kammerkoncerter, koncerter på skoler, koncerter i samarbejde med andre kulturelle institutioner, f.eks. Opera i Rebild samt familiekoncerter. Aalborg Symfoniorkester spiller også til opera og ballet og akkompagnerer Den Jyske Operas forestillinger i Nord- og Midtjylland.

Sønderjyllands Symfoniorkester

Sønderjyllands Symfoniorkester

Med en hjemmebane dækkende Syd- og Sønderjylland samt Sydslesvig er Sønderjyllands Symfoniorkester Danmarks eneste "grænseoverskridende" landsdelsorkester. Samarbejdsrelationer med både nationale og internationale kunstnere skaber orkesterets musikalske diversitet. Orkestret udgør en kulturel sammenhængskraft i regionen.

Foto: Patricio Soto

Copenhagen Phil

Copenhagen Phil

Copenhagen Phil - hele Sjællands symfoniorkester – er landsdelsorkester for Sjælland, Lolland og Falster. Orkestret formidler den klassiske musik på højeste niveau igennem traditionelle og nye koncertformater målrettet publikum i alle aldre. Målet er at bringe den klassiske musik ud til så mange som muligt. Copenhagen Phil kan derfor opleves i klassiske koncerter, koncerter for og med børn og unge, familiekoncerter, jule- og nytårskoncerter, koncerter i samspil med rytmiske musikere og andre kulturinstitutioner samt formater målrettet erhvervslivet. Og så er Copenhagen Phil at finde i orkestergraven til Den Jyske Operas forestillinger på Fyn og Sjælland.

Læs mere i sæsonbogen

Spilleperiode

Premiere: 1. februar 2024 i Musikhuset Aarhus
Musikhuset Aarhus: 1. – 3. februar 2024
Turné: 1. februar – 11. marts 2024

Fakta

Opera i 4 akter

Varighed ca. 2 timer og 20 min. inkl. pause
1. del ca. 1. time
Pause 20 min
2. del ca. 1 time

Synges på fransk med danske overtekster

Musik 
Jules Massenet
Libretto Édouard Blau, Paul Milliet og Georges Hartmann efter Goethes roman Den unge Werthers lidelser
Førsteopførelse 16. februar 1892 på Wiener Hofoper

Billetinfo

Køb billet til turnéforestillingerne 

Billetpriser Musikhuset Aarhus
Standard kr. 350,- / 485,- / 595,-
Unge under 25 og studerende kr. 270,- / 405,- / 515,-

Gå til billetsalget i Musikhuset Aarhus

Goethe lever!

Med ca. 150 millioner hits på Googlesøgningen ’Goethe’ og ca. 450 tusinde Instagram-søgninger på #Goethe er der stadig liv i det tyske multitalent, der både var digter, dramatiker, forfatter, politiker, naturvidenskabsmand og damebedårer.

Goethes opdragelse – og senere liv – lever nærmest til perfektion op til den tidligere renæssances mål om et universalmenneske, der kan begå sig inden for både naturvidenskab, sprog og kultur. Men det er litteraturen, der bliver omdrejningspunktet for hans virke og eftermæle. I sine sidste år på jurastudiet møder han nemlig den fem år ældre filosof, digter, forsker og litteraturkritiker Johann Gottfried Herder, som introducerer Goethe for Shakespeares forfatterskab og for den nationale tyske folkedigtning. Herder og Goethe inspirerer hinanden, og sammen skriver de blandt andet en essay-samling, der bliver fundament for den litterære bevægelse ”Sturm und Drang”, som Den unge Werthers lidelser tilhører rent litteraturhistorisk.

Goethe får i 1773 udgivet sit gennembrudsværk, dramaet Götz von Berlichingen, som hurtigt gør ham berømt, og året efter i 1774 udkommer så Den unge Werthers lidelser, som giver Goethe status som kultforfatter.

Ud over et længere ophold i Italien lever han det meste af livet i Weimar. Det er her, han skriver sit store forfatterskab, hvor nogle af hovedværkerne er dramaet Faust samt roman-komplekset Wilhelm Meister.

Jules Massenet

Der er noget umiskendeligt fransk over Massenets musik. Den er elegant og velklingende med en stor gennemsigtighed, og den har ofte en særlig duft og sødme.

Massenets musikerliv begyndte i barndommen med klaverspil hos sin mor. Det blev fulgt op af studier på Pariser-konservatoriet med flotte eksamener, musikerjobs i teaterorkestre og caféer og blev så kronet med hans gennembrud og berømmelse som komponist. Som velrenommeret og afholdt kompositionslærer på konservatoriet i Paris kom Massenet til at påvirke en lang række komponister, og han fik i det hele taget en stor indflydelse på det franske musikliv.

Massenet var et meget arbejdsomt menneske, og han skrev musik inden for flere forskellige genrer, men det er især operaerne, som han huskes for i dag. Af disse mere end 30 værker drejer det sig særligt om Manon (1884 – ikke at forveksle med Puccinis senere Manon Lescaut), Werther (1892), Thaïs (1894), La Navarraise (1894) og hans andensidste opera Don Quichotte (1910), som Den Jyske Opera opførte i 2014.

Ekstra materiale

Verdens første kultroman

Goethes roman Den unge Werthers lidelser kan litteraturhistorisk placeres inden for den tyske bevægelse, der kaldes ”Sturm und Drang”, som løber fra cirka 1766 til 1786, og som får sit navn efter et skuespil af Friedrich Maximilian von Klinger. Bevægelsen er i bund og grund et opgør med mange af oplysningstidens ideer og tankegods, der har fokus på en rationalistisk verdensopfattelse og mennesket som et fornuftsvæsen. Det tyske samfund er i 1700-tallet i oplysningstidens ånd præget af normer og konventioner, hvor individet skal følge den vej, der er lagt for ham eller hende og ikke jagte egne behov eller ambitioner. Og det er netop ønsket om at frigøre sig fra samfundets begrænsninger samt længslen efter at få lov til at udfolde sig i overensstemmelse med egne drømme og originalitet, der bliver fundamentet for Sturm und Drang-bevægelsen, som man har kaldt verdens første ungdomsoprør.

Den unge Werthers lidelser udkommer i 1774 og bliver Sturm und Drang-bevægelsens hovedværk. Den udspiller sig omkring de centrale temaer i bevægelsens verdensopfattelse såsom individet over for kollektivet; geni-tankegangen; en panteistisk naturopfattelse; weltschmerz og et nyt følelsesladet sprog. Alle disse temaer koncentreres i Goethes fortælling om den til tider noget patetiske Werther, der i romanen konstant søger ensomheden og betragter sig selv som i opposition til samfundet og udtrykker sin lede ved de mennesker, som bare lader livet gå sin kedelige gang uden behov for at tænke og udtrykke selvstændige tanker. Naturen bliver det sted, hvor Werther kan finde en form for samhørighed med verden på godt og ondt, og naturen afspejler gennem hele romanen hans sindstilstand.

Denne sindstilstand svarer til den grundlæggende følelse i Sturm und Drang-litteraturen: nemlig melankolien, tristheden og tungsindet, der bliver karakteriseret med begrebet ”Weltschmerz”. Også Werther er præget af denne grundstemning, og ud over Hamlet er Werther et af de mest lidende (og selvbevidste) mennesker i litteraturhistorien. Disse overvældende følelser kan ikke rummes og formidles gennem datidens herskende formelle sprogbrug, og derfor kommer romanen også til at blive et pejlemærke for en ny sprogstil, der er ærlig, hudløs og følelsesladet, og hvor genren – brevromanen – netop giver Werther mulighed for at udtrykke sine inderste følelser og tanker til vennen Wilhelm.

Den unge Werthers lidelser er blevet kaldt for verdens første kultroman, og ligesom med andre kultromaner er der masser af rygter og historier knyttet til den. For det første mener mange ved udgivelsen, at den er bygget på Goethes egne oplevelser med ulykkelig kærlighed. Og selvom man nok ikke skal læse Den unge Werthers lidelser som et selvbiografisk værk, er der dog en vis sandhed i, at Goethe i sit eget liv oplevede et trekantsdrama som i romanen. Da han i 1772 er juristpraktikant i Wetzlar møder og forelsker han sig nemlig i en ung kvinde ved navn Charlotte Buff. Hun er desværre allerede forlovet med Johann Kestner, men i et par måneder forsøger Goethe at lægge an på Charlotte, indtil forholdet mellem de tre bliver for anspændt, og Goethe rejser væk.

Et andet rygte, der selv i dag knyttes til romanen, er, at der i tiden efter romanens udgivelse startede en selvmordsbølge blandt unge mennesker i Tyskland og Europa. Nogle steder kan man finde påstande om, at der var helt op til 2000 unge mennesker, som tog deres eget liv efter inspiration fra Werther og med ulykkelig kærlighed som begrundelse. Hvis man har en kildekritisk tilgang til dette rygte, må man konkludere, at det nok er noget overdrevet. Men der er ingen tvivl om, at visse selvmord fandt sted.

Også på andre måder lod unge følsomme mennesker sig inspirere af bogen og dyrkede Werther som idol. Det angives i bogen, at Werthers yndlingstøj er en blå frakke og en gul vest, og netop dette blev højeste mode blandt unge i årene efter udgivelsen. Romanen vakte opsigt i alle lag af samfundet, og magthaverne måtte derfor også forholde sig til den. Kirken var naturligvis ikke glad for bogen, da både selvmordet og den ekstreme dyrkelse af egoet blev betragtet som en synd, og kirker i hele Europa advarede derfor mod bogen og dens virkelighedsfjerne livsopfattelse og Werther-feber, som gav dårlige nerver og kunne føre til selvmord. I Danmark forbød Universitetets Teologiske Fakultet, at bogen blev oversat, og der kom først en dansk oversættelse i 1820, men da de fleste i den kulturelle elite alligevel læste tysk, og alle hørte om bogen, så havde det ikke den store betydning.

Af Peter Kennebo

Kopi Af Design Uden Navn (1)

Tak til

Andre store oplevelser

SE VIDEO    SE VIDEO    SE VIDEO    SE VIDEO   SE VIDEO
LÆS MERE ·  LÆS MERE ·  LÆS MERE ·  LÆS MERE ·  
LÆS MERE ·  LÆS MERE ·  LÆS MERE ·  LÆS MERE ·