Madama Butterfly
Madama Butterfly Madama Butterfly

Turné

4. oktober - 30. november 2024

DEN EVIGE GEISHA

Puccinis mesterværk er en sand klassiker og en af verdens mest elskede operaer. Med sine udødelige melodier fortæller Madama Butterfly den tragiske historie om en ansvarsløs og selvoptaget amerikansk løjtnant, der forelsker sig i en japansk geisha. Han formår dog ikke at leve op til sit ægteskabsløfte og forlader hende – uden at vide, at hun er gravid.

På trods af at have været en legendarisk fiasko ved verdenspremieren i 1904, er Puccinis mesterværk efterfølgende blevet en evig succes. Man har regnet ud, at Madama Butterfly i gennemsnit bliver opsat én gang dagligt et sted verden over.

Handling

Under sin orlov i Japan køber marineløjtnant Pinkerton et hus med tjenestefolk af ægteskabsmægleren Goro. Med i handlen indgår også et ægteskab med den unge geisha, Cio-Cio-San, også kaldet Butterfly. Modsat Pinkerton, der tager let på ægteskabsløftet, giver Butterfly sig fuldt og helt hen til sin ægtemand. Under bryllupsfesten afbryder Butterflys onkel selskabet og forbander Butterfly for hendes æreløse opførsel.

Tre år senere venter Butterfly længselsfuldt og tålmodigt på Pinkerton, der rejste kort efter deres bryllup. Butterfly bor i huset med deres søn, som Pinkerton ikke kender til. Endelig vender han tilbage, men denne gang i selskab med sin nye amerikanske hustru, Kate. Parret ønsker at tage barnet med sig tilbage til USA. Pinkerton kan ikke selv holde ud at skulle stå ansigt til ansigt med den trofaste Butterfly og sender i stedet sin kone og konsulen Sharpless for at overbevise hende om at give afkald på sin søn. Butterfly indser nu, at hun har mistet alt – både sin mand, sin søn og sin ære. Til slut tager hun afsked med sin søn og tager livet af sig selv.

Bliv klædt på til Puccinis mesterværk

Du kan blive klædt på til Madama Butterfly med vores gratis introduktioner før forestillingerne rundt i hele landet.

Få et samlet overblik over introduktionerne på turnéen


Introduktioner i Aarhus ved Susanne Vinther:

Lange introduktioner

  • Tirsdag 26. nov kl. 18.30-18.55: Balkonfoyer
  • Onsdag 27. nov kl. 18.30-18.55: Store Sal balkon
  • Torsdag 28. nov kl. 18.30-18.55: Store Sal balkon
  • Fredag 29. nov kl. 18.30-18.55: Store Sal balkon
  • Lørdag 30. nov kl. 14.00-14.25: Lille Sal

Korte introduktioner

  • Tirsdag 26. nov kl. 19.10-19.20: Balkonfoyer
  • Onsdag 27. nov kl. 19.10-19.20: Store Sal balkon
  • Torsdag 28. nov kl. 19.10-19.20: Store Sal balkon
  • Fredag 29. nov kl. 19.10-19.20: Store Sal balkon
  • Lørdag 30. nov kl. 14.40-14.50: Lille Sal

 

Den Jyske Opera fortæller historien med en sådan kraft, at den pressede den tåre ud, som vi for længst troede var udtørret. Ingen belæring, intet diskussions-objekt... men opera som det den er bedst til: At vise os verden, som den er, i sin kampplads mellem det gode og det onde, det begærlige og det hengivne.

- Operamagasinet Ascolta
Læs anmeldelsen online

De mange følelser, forestillingen er fyldt med, bliver fremragende understreget med Puccinis musik, som bliver storartet dirigeret af Christopher Lichtenstein foran Odense Symfoniorkester.

- Sjællandske Medier
Læs anmeldelsen online

Odense Symfoniorkester under Den Jyske Operas chefdirigent leverede Puccinivaren.

- Politiken
Læs anmeldelsen online

Opsætningen er flot og med en farverigdom, der kan stå mål med Puccinis stemningsmættede italienske senromantik.

- Critique
Læs anmeldelsen online

Hele det musikalske drama afspejlede sig i orkestret, Aalborg Symfoniorkester... Der blev kælet for detaljen, og orkesterklangen lyste op i de sarte, poetiske passager, Butterflys store arie og blomsterduetten i 2. akt.

- Nordjyske

Både scenografen Rifail Ajdarpasic og kostumedesigner Ariane Isabell Unfried udviser sans for detaljer og farvesans, hvilket understreges i Anders Polls stemningsmættede lysdesign.

- CPH Culture
Læs anmeldelsen online

Kostumerne af Ariane Isabell Unfried var tro til fortællingen...Scenografen Rifail Ajdarpasic fik dermed bogstavelig talt skabt flere lag i forestillingen. Skydedørene bestod af tynde lyse plader, hvilket fungerede godt i samspil med lyset af lysdesigner Anders Poll, som var med til at sætte stemningen. Operaen blev iscenesat af Ulrich Peters som holdt det stilistisk stilrent. Han udnyttede ligeledes scenografien godt til også at skabe flere lag i fortællingen af Madama Butterfly.

- Ungt Teaterblod
Læs anmeldelsen online

En kraftpræstation! Den Jyske Operas opsætning af ’Madama Butterfly’ er en fantastisk oplevelse, som varmt kan anbefales. 

- Kulturtid.dk
Læs anmeldelsen online

Den Jyske Operas Madama Butterfly er storslået

- Kjerteminde Avis
Læs anmeldelsen online

hæderlige sangere

- Iscene
Læs anmeldelsen online

For what it’s worth, Peters’s idea does help rationalize what seems like an uncharacteristically irrational decision from a serving naval officer.

- Opera Now
Læs anmeldelsen online

Se teaser til Madama Butterfly

Video: Jacob Nielsen Film
Musik: Sønderjyllands Symfoniorkester
Sang: 'Vogliatemi bene' m. Chunxi Stella Hu og Anders Kampmann

Læs programindstik

Kom med i prøve- og skræddersalen

Se Ulrich Peters instruere Anders Kampmann i rollen som Pinkerton og Chunxi Stella Hu i rollen som Cio-Cio-San/Butterfly - og se med til Anders Kampmanns kostumeprøve.

Musik i video: Aarhus Symfoniorkester
Videored.: Maja Daugaard

Komponist Giacomo Puccini (1858-1924)

Giacomo Puccini er en af de helt store komponister. Hans operaer har alt, hvad man kan ønske sig: perfekt dramatisk timing, store følelser, gribende situationer, lidenskabelige mennesker og ikke mindst vidunderlige melodier i både sangstemmerne og det farverige orkester. Puccini fik sit gennembrud med Manon Lescaut i 1893, og siden fulgte den ene succes efter den anden: La bohème, Tosca, Madama Butterfly, Pigen fra Vesten, Il trittico (Kappen, Suor Angelica og Gianni Schicchi) og slutteligt Turandot, som han ikke nåede at fuldende. Med disse udødelige værker er han ikke blot en af de helt store operakomponister, men også en af de mest elskede!

Butterflys forvandlinger

af Nila Parly

Puccinis Madama Butterfly handler først og fremmest om kærlighed – den mellem to unge mennesker, men også den mellem mor og barn: Den japanske hovedperson, Cio-Cio-San, får nemlig en søn, hvis trygge fremtid i Amerika bliver vigtigere for hende end hendes eget liv.

Derudover handler den om kedsomhed: Den amerikanske flådeofficer, Pinkerton, gifter sig med Cio-Cio-San vel vidende, at han snart vil forlade hende igen til fordel for en ”rigtig” amerikansk hustru. Hans ægteskab med den japanske geisha i Nagasaki er for ham som udgangspunkt kun et erotisk-kulturelt tidsfordriv.

Ud over kærlighed og kedsomhed ulmer der under overfladen også en kras kritik af den vestlige verdens kolonialistiske kvindesyn samt en iboende eksotisme, der gør den sårbar over for moderne tiders beskyldninger om netop kolonialistisk orientalisme.

Cio-Cio betyder sommerfugl på japansk, så ”Butterfly” er egentlig bare en direkte engelsk oversættelse af hendes navn. Men navnet siger også noget om hendes karakter og ikke mindst noget om Pinkertons syn på hende: Butterfly er smuk og delikat. Lige præcis sådan en eksotisk skabning, samlere ynder at stikke en nål igennem og hænge op, som et lille stykke vild natur, man kan dyrke som kunst.

Butterfly elsker Pinkerton med en dyb, troskyldig og uudslukkelig kærlighed. Hun er bare 15 år, da de bliver gift, og han er svaret på alle hendes drømme. Pinkerton derimod opfatter deres ægteskab som en midlertidig løsning, også selv om han bliver stadig mere fascineret af den unge kvinde og til sidst fortryder sin egoistiske fremfærd.

Magtforholdet mellem de to er fra starten skingrende ulige, og at den sårbare, renhjertede Butterfly ender med at begå selvmord i stedet for at konfrontere Pinkerton med hans svigt og insistere på at beholde sit barn og leve videre uden ham, kommer ikke rigtig som en overraskelse. Desuden havde Puccini det med at slå sine heltinder ihjel i slutningen af operaen, og det var også forventningen hos det italienske operapublikum i begyndelsen af 1900-tallet.

Men Puccinis Madama Butterfly er alligevel væsentlig mindre chauvinistisk end den franske forfatter Pierre Lotis originale selvbiografiske roman Madame Chrysanthème (1887), der var afsættet for de mellemliggende amerikanske værker, Puccini lod sig inspirere af (en roman af John Luther Long og et drama af David Belasco).

Originalforfatteren Pierre Loti havde selv været flådeofficer og havde, som så mange andre vestlige soldater på den tid, benyttet sig af den japanske lov, der tillod midlertidige ægteskaber med japanske kvinder. Han udvalgte sin unge brud blandt andre potentielle brude i et fint japansk tehus, og parret blev tilsyneladende aldrig for alvor følelsesmæssigt involveret. Han behandlede hende som en levende dukke, og da han forlod hende, var hun ifølge forfatteren selv alene optaget af at tælle de penge, han havde betalt for hendes ydelser.

Lotis selvbiografi endte altså ikke med dødelig udgang for den japanske kvinde, det var noget Belasco fandt på senere hen i sit Butterfly-drama, og som Puccini garanteret har elsket, da han i år 1900 overværede en opsætning af en-akteren i London uden at forstå et ord af den engelske tekst.

Cio-Cio-San var efter sigende Puccinis yndlingsheltinde. Hans musik bakker da også op om alt, hvad hun synger, og sopranen er på scenen i et omfang, der langt overgår tenoren. Det er hendes historie, hendes følelsesliv, hendes stemmes udvikling fra rørende skønsang til dramatisk ”tour de force”-udladning, der udtrykkes med hele orkestrets klanglige sikkerhedsnet udspændt under sig.

Puccini har inkorporeret adskillige originale japanske melodier i værket, og det store orkesters sirligt elegante klangunivers er tydeligt inspireret af hendes hjemlands pentatone skalaer. Pinkerton er til sammenligning en temmelig flad karakter, og hans musik bliver karakteristisk nok igen og igen kædet sammen med den amerikanske nationalsang, som om han ikke var et menneske men en hel nation.

Madama Butterfly er – selv om den var en stor fiasko ved urpremieren - i dag en af de mest elskede og spillede operaer i verden, inklusive Japan. Historien har inspireret til utallige bearbejdelser, bl.a. hele tre stumfilm, en animationsfilm, utallige spillefilm, balletter, musikdramaer og romaner samt en japansk TV-serie.

En af de kendteste spin offs er West End- og Broadway-musicalen Miss Saigon fra 1989, hvor fortællingen er flyttet til Vietnam under Vietnamkrigen. Den er skabt af Alain Boublil og Claude-Michel Schönberg, der også stod bag musical-succesen Les Misérable. I Miss Saigon er den mandlige hovedperson fortsat en amerikansk flådeofficer, mens Cio-Cio-San er forvandlet til en prostitueret sydvietnamesisk ”bargirl” ansat på et bordel i Saigon. Noget af en deroute for den kunstneruddannede, forfinede geisha fra Puccinis opera.

Amerikanske feminister har da også begrædt denne udvikling og kaldt musicalen både sexistisk og racistisk. Og det gjorde naturligvis ikke sagen mindre betændt, at to af de asiatiske biroller i Miss Saigon blev spillet af hvide mænd iført øjenproteser og bronzefarvet ansigtscreme, en maskering der for mange amerikanere minder mistænkeligt om den nedværdigende blackfacing, der fandt sted i 1800-tallets hvide ”minstrel shows”.

Så er dramaet M. Butterfly af den asiatisk-amerikanske forfatter David Henry Hwang væsentlig mere politisk korrekt. Det havde premiere på nationalteatret i Washington året før Miss Saigon-premieren og blev i 1993 indspillet som film med Jeremy Irons i hovedrollen. M. Butterfly er en slags dekonstruktion af Puccinis opera Madama Butterfly og handler om en fransk diplomat, der gifter sig med en Peking-operasanger. Det viser sig efter 20 års samliv, at operasangerinden i virkeligheden er en mand, der hele vejen igennem har spioneret imod ham som kinesisk agent. Diplomaten ender som Butterfly med at begå selvmord.

I en kontroversiel opsætning af stykket i Moskva i 1990 blev musikken fra Puccinis opera blandet op med fransk popmusik, og Peking-operasangeren blev spillet af en kontratenor, der undervejs i forestillingen sang flere af Madama Butterflys arier.

Hvad kan man vente sig i fremtiden? Andre spin offs er tænkelige, hvis forskellige grader af wokeness og flydende kønsidentiteter skal lægges ind i fortællingen. Pinkerton som en rig, hvid kvinde, der udnytter en fattig, sort mand i Afrika? Butterfly som lesbisk kvinde, der svigtes så fatalt af den kvinde, hun elsker, at hun opgiver det barn, de har fået med en Pinkerton-donor, og tager sit eget liv? Der er mange muligheder for bulder og brag og rasende debatter.

Selve operaen er dog så elsket og har fået så høj klassikerstatus, at det er svært at se for sig, hvordan den skulle laves om. Men måske skal Pinkerton ikke føle sig for sikker på at slippe fra sit ansvar i fremtidige opsætninger – måske er der plads til endnu en død i de afsluttende takter.

Spilleperiode

Premiere 4. oktober 2024 i Alsion, Sønderborg
Turné: 4. oktober - 30. november 2024
Musikhuset Aarhus: 26. november - 30. november

Fakta

Opera i 3 akter

Varighed ca. 2 timer og 40. min. inkl. pause
Sprog Synges på italiensk med danske overtekster

Musik af Giacomo Puccini
Libretto af Giuseppe Giacosa og Luigi Illica
Førsteopførelse 17. februar 1904 på La Scala i Milano

Holdet bag

Christopher Lichtenstein

Christopher Lichtenstein

Dirigent
Ulrich Peters

Ulrich Peters

Instruktør
Rifail Ajdarpasic

Rifail Ajdarpasic

Scenograf
Ariane Isabell Unfried

Ariane Isabell Unfried

Kostumedesigner
Anders Poll

Anders Poll

Lysdesigner
Christopher Lichtenstein

Christopher Lichtenstein

Dirigent
Ulrich Peters

Ulrich Peters

Instruktør
Rifail Ajdarpasic

Rifail Ajdarpasic

Scenograf
Ariane Isabell Unfried

Ariane Isabell Unfried

Kostumedesigner
Anders Poll

Anders Poll

Lysdesigner
Christopher Lichtenstein

Christopher Lichtenstein

Christopher Lichtenstein er født i Bayern og har studeret direktion på Hochschule für Musik Würzburg. Han er bosat i Aarhus, hvor han er chefdirigent på Den Jyske Opera og derudover fra september 2025 chefdirigent på Theater Osnabrück.

Christopher Lichtenstein begyndte sin karriere som repetitør på Staatstheater Braunschweig, hvor han hurtigt steg til rang af 1. kapelmester. I Braunschweig dirigerede han en stor del af operarepertoiret, herunder Aida, Tosca, La bohème. Han blev tildelt en pris til unge kunstnere på Staatstheater Braunschweig i 2013 og modtog Bayreuth-legatet samme år.

Christopher Lichtenstein har været fast gæstedirigent på Staatstheater Kassel, Theater Wolfsburg og Philharmonisches Orchester Regensburg og desuden arbejdet på Palacio de Bellas Artes i Mexico City.

På Den Jyske Opera har han bl.a. dirigeret Passageren (2018), Rigoletto (2020), Inkognito Royal (2021), La Vendetta / I Pagliacci (2022), Tryllefløjten (2023), Ravnen (2023), Werther (2024) og Madama Butterfly (2024).

 

Ulrich Peters

Ulrich Peters

Ulrich Peters er født i Stuttgart og har studeret teater- og litteraturvidenskab i München. Han har arbejdet som instruktør siden 1990’erne på flere tyske teatre og været leder af Staatstheater Augsburg, Staatstheater am Gärtnerplatz i München og teaterchef for Theater Münster. Siden 2021 har han været leder af Badisches Staatstheater i Karlsruhe. Som instruktør har han lavet mere end 120 produktioner i store dele af verden, bl.a. Trubaduren på Nationalteatret i Tokyo, Mahagonny på Landestheater Innsbruck og Tryllefløjten på operahuset i Daegu, Sydkorea. 

På Den Jyske Opera har han instrueret Rigoletto (2020).

Rifail Ajdarpasic

Rifail Ajdarpasic

Rifail Ajdarpasic er født i Stuttgart og uddannet inden for scenografi og udstillingsdesign ved kunstakademiet i Karlsruhe. Han har været scenograf på produktioner i flere af de vigtigste europæiske operahuse, samarbejdet med mange internationalt anerkendte instruktører og vundet flere europæiske priser for sit arbejde. Han har i en stor del af sin karriere haft et tæt samarbejde med kostumedesigner Ariane Isabell Unfried. Senest har han skabt scenografien til Morgen und Abend (2022) på Oper Graz i Østrig.

På Den Jyske Opera har han været scenograf på Rigoletto (2020) og Ravnen (2023).

Ariane Isabell Unfried

Ariane Isabell Unfried

Ariane Isabell Unfried er født i Hamborg og uddannet scenograf og kostumedesigner i Madrid, Wien og Karlsruhe. I de seneste år har hun arbejdet sammen med anerkendte instruktører i hele Europa og ofte i tæt samarbejde med scenograf Rifail Adjarpasic. Karakteristisk for Ariane Isabell Unfrieds arbejde som kostumedesigner er, at hun arbejder på tværs af scenekunsten og andre kreative felter.

På Den Jyske Opera har hun designet kostumer til Rigoletto (2020) og Ravnen (2023).

Anders Poll

Anders Poll

Anders Poll har været teknisk chef på Den Jyske Opera siden 2017, hvor han har designet lys til L’Amico Fritz (2015), Kleopatra (2019), Michael Kohlhaas (2019), I går og i morgen (2020), Inkognito Royal (2021), Aida (2021), Greven af Luxembourg (2022), Sunset Boulevard (2022), La Vendetta / I Pagliacci (2022), Ravnen (2023), The Greek Passion (2024) og Madama Butterfly (2024).

Anders Poll har designet lys til flere balletter og operaer, herunder Lulu på Det Kgl. Teater, Siciliansk vesper på Royal Opera House i London og komedien Tartuffe på Theater Lüneberg.

Hvem synger hvor og hvornår

Chunxi Stella Hu

Chunxi Stella Hu

Cio-Cio-San
Yana Kleyn

Yana Kleyn

Cio-Cio-San
Anders Kampmann

Anders Kampmann

Pinkerton
Iurie Ciobanu

Iurie Ciobanu

Pinkerton
Anton Eriksson

Anton Eriksson

Sharpless
Rhys Jenkins

Rhys Jenkins

Sharpless
Sofiya Palamar

Sofiya Palamar

Suzuki
Vera Egorova

Vera Egorova

Suzuki
Norbert Schmittberg

Norbert Schmittberg

Goro
Jens Jagd

Jens Jagd

Yamadori / Goro
Carsten Gottholt Hansen

Carsten Gottholt Hansen

Yamadori
Andreas Winther

Andreas Winther

Bonze, Butterflys onkel
Estrid Molt Ipsen

Estrid Molt Ipsen

Kate Pinkerton
Lars Fentz Krogh

Lars Fentz Krogh

Yakusidé, Butterflys slægtning
Morten Wang

Morten Wang

Den kejserlige kommisær
Jani Kyllönen

Jani Kyllönen

Giftefogeden / Den kejserlige kommisær
Lina Valantiejute

Lina Valantiejute

Butterflys mor
Eline Denice Risager

Eline Denice Risager

Butterflys kusine
Jara Kanzler Schmidt-Hemmet

Jara Kanzler Schmidt-Hemmet

Butterflys kusine
Birgitte Mosegaard Pedersen

Birgitte Mosegaard Pedersen

Butterflys tante
Den Jyske Operas Kor

Den Jyske Operas Kor

Sønderjyllands Symfoniorkester

Sønderjyllands Symfoniorkester

Odense Symfoniorkester

Odense Symfoniorkester

Aalborg Symfoniorkester

Aalborg Symfoniorkester

Aarhus Symfoniorkester

Aarhus Symfoniorkester

Chunxi Stella Hu

Chunxi Stella Hu

Cio-Cio-San
Yana Kleyn

Yana Kleyn

Cio-Cio-San
Anders Kampmann

Anders Kampmann

Pinkerton
Iurie Ciobanu

Iurie Ciobanu

Pinkerton
Anton Eriksson

Anton Eriksson

Sharpless
Rhys Jenkins

Rhys Jenkins

Sharpless
Sofiya Palamar

Sofiya Palamar

Suzuki
Vera Egorova

Vera Egorova

Suzuki
Norbert Schmittberg

Norbert Schmittberg

Goro
Jens Jagd

Jens Jagd

Yamadori / Goro
Carsten Gottholt Hansen

Carsten Gottholt Hansen

Yamadori
Andreas Winther

Andreas Winther

Bonze, Butterflys onkel
Estrid Molt Ipsen

Estrid Molt Ipsen

Kate Pinkerton
Lars Fentz Krogh

Lars Fentz Krogh

Yakusidé, Butterflys slægtning
Morten Wang

Morten Wang

Den kejserlige kommisær
Jani Kyllönen

Jani Kyllönen

Giftefogeden / Den kejserlige kommisær
Lina Valantiejute

Lina Valantiejute

Butterflys mor
Eline Denice Risager

Eline Denice Risager

Butterflys kusine
Jara Kanzler Schmidt-Hemmet

Jara Kanzler Schmidt-Hemmet

Butterflys kusine
Birgitte Mosegaard Pedersen

Birgitte Mosegaard Pedersen

Butterflys tante
Den Jyske Operas Kor

Den Jyske Operas Kor

Sønderjyllands Symfoniorkester

Sønderjyllands Symfoniorkester

Odense Symfoniorkester

Odense Symfoniorkester

Aalborg Symfoniorkester

Aalborg Symfoniorkester

Aarhus Symfoniorkester

Aarhus Symfoniorkester

Chunxi Stella Hu

Chunxi Stella Hu

Sopran
Nationalitet: Kinesisk
Uddannelse: Accademia Nazionale di Santa Cecilia, Rom / Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina, Polen
Udvalg af tidligere roller: Violetta (La traviata), Liu (Turandot)

Madama Butterfly er Chunxi Stella Hus første engagement på Den Jyske Opera.

Yana Kleyn

Yana Kleyn

Sopran
Nationalitet: Dansk-russisk
Uddannelse: Gnessin State College of Music / Syddansk Musikkonservatorium, Esbjerg
Udvalg af tidligere roller: Cio-Cio-San (Madama Butterfly), Søster Angelica (Sour Angelica), Aida (Aida)

Anders Kampmann

Anders Kampmann

Tenor
Nationalitet: Dansk
Uddannelse: The Guildhall School of Music and Drama, London / Det Jyske Musikkonservatorium, Aarhus
Udvalg af tidligere roller: Sylvester (Den glade enke), Canio (I Pagliacci), Alfredo (La Traviata)

Engagement på Den Jyske Opera: Ravnen (2023), Madama Butterfly (2024), Fête galante (2025)

Iurie Ciobanu

Iurie Ciobanu

Tenor
Nationalitet: Rumænsk
Uddannelse: Academia de Muzică Gheorghe Dima, Rumænien / Conservatoire de la Ville de Luxembourg
Udvalg af tidligere roller: Canio (I Pagliacci), Alfredo (La traviata), Rodolfo (La bohème)

Engagement på Den Jyske Opera: Madama Butterfly (2024), La Vendetta / I Pagliacci (2022), Aida (2021), Rigoletto (2020)

Anton Eriksson

Anton Eriksson

Baryton
Nationalitet: Svensk
Uddannelse: Operahögskolan, Stockholm
Udvalg af tidligere roller: Renato (Maskeballet), Sharpless (Madama Butterfly), Enrico (Lucia di Lammermoor)

Engagement på Den Jyske Opera: Madama Butterfly (2024) og Werther (2024)

Rhys Jenkins

Rhys Jenkins

Baryton
Nationalitet: Walisisk
Uddannelse: Royal Northern College of Music, Manchester / Royal Conservatoire of Scotland, Glasgow
Udvalg af tidligere roller: Falstaff (Falstaff), Rigoletto (Rigoletto), Hollænderen (Den flyvende hollænder)

Engagement på Den Jyske Opera: The Greek Passion (2024), Madama Butterfly (2024)

Sofiya Palamar

Sofiya Palamar

Mezzosopran
Nationalitet: Ukrainsk
Uddannelse: Musikkonservatoriet i Lviv / Hochschule für Musik, Hannover
Udvalg af tidligere roller: Carmen (Carmen), Dorabella (Così fan tutte), Charlotte (Werther)

Madama Butterfly er Sofiya Palamars første engagement på Den Jyske Opera.

Vera Egorova

Vera Egorova

Mezzosopran
Nationalitet: Russisk
Uddannelse: Russian Institute of Theatre Arts (GITIS), Moskva
Udvalg af tidligere roller: Carmen (Carmen), Ulrika (Maskeballet), Brangäne (Tristan og Isolde)

Madama Butterfly er Vera Egorovas første engagement på Den Jyske Opera.

Norbert Schmittberg

Norbert Schmittberg

Tenor
Nationalitet: Tysk
Uddannelse: Sangstuderende hos Sylvia Geszty
Udvalg af tidligere roller: Otello (Otello), Erik (Den flyvende Hollænder), Tannhäuser (Tannhäuser)

Engagement på Den Jyske Opera: The Greek Passion (2024), Madama Butterfly (2024)

Jens Jagd

Jens Jagd

Tenor
Nationalitet: Dansk
Uddannelse: Nordjysk Musikkonservatorium / Syddansk Musikkonservatorium
Udvalg af tidligere roller: Spoletta (Tosca), Triquet (Eugen Onegin), Armand Brissard (Greven af Luxembourg)

Fast medlem af Den Jyske Operas Kor

Carsten Gottholt Hansen

Carsten Gottholt Hansen

Tenor
Nationalitet: Dansk
Uddannelse: Privatuddannet i Odense og Aarhus
Udvalg af tidligere roller: Un Messo (Trubaduren), Giuseppe (La traviata), Forsanger (Eugen Onegin)

Fast medlem af Den Jyske Operas Kor

Andreas Winther

Andreas Winther

Baryton
Nationalitet: Dansk
Uddannelse: Musikhochschule Lübeck / Syddansk Musikkonservatorium, Odense
Udvalg af tidligere roller: Kostandis (The Greek Passion), Sakristanen (Tosca), Zaretskij (Eugen Onegin), Le Dancaïro (Carmen)

Fast medlem af Den Jyske Operas Kor

Estrid Molt Ipsen

Estrid Molt Ipsen

Mezzosopran
Nationalitet: Dansk
Uddannelse: Det Jyske Musikkonservatorium, Aarhus
Udvalg af tidligere roller: Flora (La Traviata), solist (I går og i morgen), Juliette Vermont (Greven af Luxembourg)

Fast medlem af Den Jyske Operas Kor

Lars Fentz Krogh

Lars Fentz Krogh

Baryton
Nationalitet: Dansk
Uddannelse: Det Jyske Musikkonservatorium, Aarhus
Udvalg af tidligere roller: Tung (Den magiske brilliant), Vægter (Maskerade), Antonio (Figaros Bryllup)

Fast medlem af Den Jyske Operas Kor

Morten Wang

Morten Wang

Baryton
Nationalitet: Dansk
Uddannelse: Det Jyske Musikkonservatorium, Aarhus
Udvalg af tidligere roller: Alcindoro (La bohème), Le Dancaïro (Carmen), Fyrst Basil Basilowitsch (Greven af Luxembourg)

Fast medlem af Den Jyske Operas Kor

Jani Kyllönen

Jani Kyllönen

Basbaryton
Nationalitet: Finsk
Uddannelse: Sibelius Akademiet, Helsinki / Hochschule für Musik, Hannover
Udvalg af tidligere roller: Leporello (Don Giovanni), Moralès (Carmen), Marquis d’Obigny (La Traviata)

Fast medlem af Den Jyske Operas Kor

Lina Valantiejute

Lina Valantiejute

Sopran
Nationalitet: Litauisk
Uddannelse: Musikakademiet i Vilnius / Det Jyske Musikkonservatorium, Aarhus
Udvalg af tidligere roller: Marguerite (Faust), Violetta (La Traviata), Donna Anna (Don Giovanni)

Fast medlem af Den Jyske Operas Kor

Eline Denice Risager

Eline Denice Risager

Mezzosopran
Nationalitet: Dansk
Uddannelse: Det Jyske Musikkonservatorium
Udvalg af tidligere roller: Trille (Hug en hæl og klip en tå), Feklusa (Katja Kabanova), Barbarina (Figaros bryllup)

Fast medlem af Den Jyske Operas Kor

Jara Kanzler Schmidt-Hemmet

Jara Kanzler Schmidt-Hemmet

Mezzosopran
Nationalitet: Dansk
Uddannelse: Syddansk Musikkonservatorium, Odense / Hochschule für Musik Mainz
Udvalg af tre roller: Ercole (Le nozze d’Ercole e d'Ebe), 3. Dame (Tryllefløjten), Robert (Hin und zurück)

Birgitte Mosegaard Pedersen

Birgitte Mosegaard Pedersen

Sopran
Nationalitet: Dansk
Uddannelse: Det Jyske Musikkonservatorium
Udvalg af tidligere roller: Butterfly (Madama Butterfly), Musetta (La bohéme), Marcellina (Figaros Bryllup)

Fast medlem af Den Jyske Operas Kor

Den Jyske Operas Kor

Den Jyske Operas Kor

Den Jyske Operas Kor består af professionelle sangere, som primært medvirker i Den Jyske Operas operaforestillinger i hele Danmark. Koret kan tilmed opleves i sceniske operakoncerter og korkoncerter med klaverakkompagnement.

Koret samarbejder herudover med landets symfoniorkestre, heriblandt landsdelsorkestrene og andre ensembler om filharmoniske koncerter - både alene og sammen med dygtige amatørkor.

Koret har igennem snart to årtier optrådt med de traditionsrige julekoncerter Julesang & Messingklang sammen med Prinsens Musikkorps under ledelse af nogle af Danmarks dygtigste dirigenter og begejstret i tusindvis af tilhørere.

Den Jyske Operas Kor indgår i mange forskellige sammenhænge og events på den kulturelle scene i og uden for Aarhus, og korets medvirken i Opera i Parken er blevet en fast del af sommerprogrammet.

Koret optræder også som solister i forestillinger samt i sceniske operakoncerter og koncerter med akkompagnement. Sangerne i koret optræder desuden som solister i andre sammenhænge og som formidlere af opera ved introduktioner før forestillinger, i workshops på skoler, ved sangcaféer på plejehjem og i samarbejdsprojekter.

Den Jyske Operas Kor ledes af musikchef Christopher Lichtenstein.

Sønderjyllands Symfoniorkester

Sønderjyllands Symfoniorkester

Med en hjemmebane dækkende Syd- og Sønderjylland samt Sydslesvig er Sønderjyllands Symfoniorkester Danmarks eneste "grænseoverskridende" landsdelsorkester. Samarbejdsrelationer med både nationale og internationale kunstnere skaber orkesterets musikalske diversitet. Orkestret udgør en kulturel sammenhængskraft i regionen.

Foto: Patricio Soto

Odense Symfoniorkester

Odense Symfoniorkester

Glæden ved at spille de sidste 450 års greatest hits live kendetegner orkestrets drivkraft. Hovedparten af de cirka 100 årlige koncerter spilles i Odense Koncerthus og Odeon. Orkestret turnerer også med Den Jyske Opera på Fyn og Sjælland. Orkestret er tilmed kendt for sin hyppige turnévirksomhed både i og uden for Danmark. Odense Symfoniorkester blev grundlagt i 1946, men dets rødder går helt tilbage til cirka år 1800.

Aalborg Symfoniorkester

Aalborg Symfoniorkester

Aalborg Symfoniorkester blev grundlagt i 1943. Siden 2014 med base i Musikkens Hus på den pulserende havnefront i Aalborg. Kernen i orkestrets virke er symfonikoncerterne. Dertil kommer kammerkoncerter, koncerter på skoler, koncerter i samarbejde med andre kulturelle institutioner, f.eks. Opera i Rebild samt familiekoncerter. Aalborg Symfoniorkester spiller også til opera og ballet og akkompagnerer Den Jyske Operas forestillinger i Nord- og Midtjylland.

Aarhus Symfoniorkester

Aarhus Symfoniorkester

Drevet af rå symfonisk kernekraft og mere end 80 års erfaring med at tegne byens lyd står Aarhus Symfoniorkester som et musikalsk vartegn for hele den midtjyske landsdel. Hver uge byder orkestret på nye store oplevelser – for det klassiske publikum, for familier, for skolebørn eller for filmelskere. Med base i Musikhuset Aarhus har Den Jyske Opera og Aarhus Symfoniorkester et tæt samarbejde om opera, koncerter og ambitiøse projekter med stjerner fra ind- og udland.

Tak til

Andre store oplevelser

SE VIDEO    SE VIDEO    SE VIDEO    SE VIDEO   SE VIDEO
LÆS MERE ·  LÆS MERE ·  LÆS MERE ·  LÆS MERE ·  
LÆS MERE ·  LÆS MERE ·  LÆS MERE ·  LÆS MERE ·