Turné
13. oktober - 2. december 2023
Operaeventyr for voksne
Tre mystiske havnymfer, et kor af vampyrer, en dyster munk i skoven og en død ravn… Det lyder måske som en gotisk roman fra begyndelsen af det nittende århundrede, men er i virkeligheden en libretto skrevet af selveste H.C. Andersen. Historien vækkes musikalsk til live af komponisten J.P.E. Hartmann, der har skrevet nogle af de mest elskede danske salmer og sange f.eks. ”I sne står urt og busk i skjul” og ”Blomstre som en rosengård”, men hvis værker for mange er glemt. Idet partituret til denne ukendte perle kan prale af noget af den mest fantastiske bel-canto musik, der er skrevet i det nordlige Europa, bliver Ravnen opsat som den sjette opera i Den Danske Serie.
Operachef Philipp Kochheim modtager H.C. Andersen Prisen 2024
Operachef Philipp Kochheim modtager H.C. Andersen Prisen 2024 for sit arbejde med operaen Ravnen
Det er med stor stolthed og glæde, at operachef for Den Jyske Opera frem til 1. maj, Philipp Kochheim, modtager H.C. Andersen Prisen for sit arbejde med H.C. Andersens og J.P.E. Hartmanns første opera Ravnen.
Komitéens begrundelse lyder bl.a. "... Philipp Kochheim har i et vist omfang bearbejdet den unge Andersens tekst og omskrevet store dele af de forbindende tekster, idet dog solo- og kor-tekster forblev uforandrede, og uden at ændre hele operaens idé. Den Jyske Operas opsætning af ”Ravnen” er således en milepæl i præsentation af H.C. Andersens mindre kendte produktion, og så meget desto vigtigere, fordi den på samme tid var med til at konsolidere digterens position i det danske litterære miljø – vel at mærke tre år før, han udgav sine første eventyr!"
Selv siger Philipp Kochheim om tildelingen af prisen: ”Da jeg begyndte mit arbejde med H.C. Andersens libretto i Ravnen, kendte jeg ham selvfølgelig som en stor forfatter, men jeg kendte ikke til hans komplekse væsen eller svære tilværelse. Det har været en dybt rørende, afslørende og spændende proces at beskæftige sig med en så ambivalent karakter, hvis forståelse og eftermæle – i hvert fald i udlandet – hovedsageligt er præget af hans udødelige eventyr, hvilket hans eget liv bestemt ikke var! Det er med den største ydmyghed, at jeg modtager prisen.”
Handling
Armilla holdes skjult fra omverdenen af sin far, Norando. Drevet af sin vilde fantasi og sine uendeligt mange bøger, drømmer den unge pige om den verden udenfor, som hun ikke må betræde. Hun forsvinder ind i en fantasiverden befolket af vampyrer og havnymfer, der kan spå om fremtiden. Her opfinder hun en sørgmodig prins, som kun kan reddes af hendes kærlighed:
Efter at have skudt en ravn inde i skoven, bliver Prins Millo forbandet af en mystisk munk: Indtil han finder en renhjertet kvinde, der elsker ham ubetinget, er han dømt til at leve i konstant smerte. Prins Millos bror, Jennaro, er sikker på, at Armilla er den rette kvinde og bortfører hende over havet. Armilla forelsker sig da også i den søvngængeragtige Prins Millo. Jennaro bliver dog advaret af tre havnymfer om, at Armilla er den forkerte kvinde, og et mordforsøg i brudekammeret bliver kun afværget i sidste øjeblik. Den rasende far, Norando, forfølger sin kidnappede datter, men overbevises af Armilla og hendes store kærlighed til Prins Millo og lader hende gå.
Se forestillingsbillederne fra Ravnen
Fotograf: Anders Bach
Bliv klædt på til H.C. Andersens operaeventyr
Du kan blive klædt på til J.P.E. Hartmanns og H.C. Andersens Ravnen med vores gratis introduktioner før hver forestilling i Musikhuset Aarhus, hvor Susanne Vinther fra Den Jyske Opera introducerer til temaer og handling.
Tid: Lang introduktion (25 minutters varighed) 1 time før forestillingen og kort introduktion (10 minutters varighed) 20 minutter før forestillingen.
Sted: 2. balkon, Musikhuset Aarhus
Pris: Gratis, kræver ingen tilmelding
Læs programindstik til Ravnen
Ravnen kan høres på DR P2
Du kan i en begrænset periode høre Ravnen på P2, da den blev optaget i forbindelse med premieren i Odense Koncerthus med Odense Symfoniorkester.
Optagelsen blev transmitteret 28. oktober og ligger tilgængeligt online.
Smuglyt til musikken
Få et musikalsk uddrag fra Ravnen
Lyt til et musikalsk uddrag af J.P.E. Hartmanns Ouverture fra Ravnen og balletten Valkyrien. Musikken er optaget 10. oktober 2023 i Odense Koncerthus i forbindelse med en prøve.
Dirigent: Christopher Lichtenstein
Orkester: Odense Symfoniorkester
Lyd: Jacob Nielsen Film
Holdet bag
Medvirkende
Dirigentens personlige lytteanbefaling til J.P.E. Hartmann
J.P.E. Hartmann er en af Danmarks største musikalske sværvægtere, og han har skrevet over 100 kompositioner i mange genrer, herunder nogle af de mest elskede salmer "Blomstre som en rosengård" og "I sne står busk og urt i skjul". Til trods for et vældigt repertoire skrev han kun tre operaer. Musikchef og dirigent på Ravnen, Christopher Lichtenstein, blev ramt lige i den musikalske hjertekule af Hartmanns musik i Ravnen, og beskriver Hartmanns musik som "På toppen af sin tid".
Hvis du er nysgerrig på musikken i Ravnen, må du væbne dig lidt med tålmodighed og glæde dig til premieren, for Ravnen findes endnu ikke som indspilning. Indtil da anbefaler Christopher Lichtenstein disse J.P.E. Hartmann-værker:
J.P.E. Hartmann Symfoni No. 1 Op. 17
Valkyrien Op. 62, Akt 1: Valkyriernes dans og Valhalla marchen
At danse med sine drømme
I Ravnen holdes den fysisk hæmmede unge pige Armilla skjult fra omverdenen af sin kærlighedsløse far, Norando. For at klare sig i denne kolde verden flygter hun ind i sin fantasi, hvor hun kan være fri og ikke mindst bevæge sig frit. I videoen kan du se operasanger Elise Caluwaerts og danser Keiko Moriyama øve koreografien til de drømmende og stemningsfulde dansescener, man også kan glæde sig til i Ravnen.
OBS: På Ravnen-turnéen vil rollen som Armilla blive sunget af Sybille Glosted.
Mus i tøjet, fugle under taget og blomster i håret
Det blomstrer og spirer og vrimler med fugle, fjer og hvidmalede mus på skræddersalen og i frisørsalonen. Her lægges de sidste detaljer på Ariane Isabell Unfrieds eventyrlige kostumer, inden de kommer på scenen om få uger.
Spilleperiode
Premiere: 13. oktober 2023 i Odense Koncerthus
Turné: 13. oktober - 2. december 2023
Musikhuset Aarhus: 29. november, 1. og 2. december 2023
Fakta
Opera i 3 akter
Varighed ca. 2 timer og 30 min. inkl. pause
Sprog Opføres på dansk med danske overtekster
Musik J.P.E Hartmann
Libretto H.C. Andersen – med ny dialog af Philipp Kochheim
Førsteopførelse 29. oktober 1832 på Det Kongelige Teater i København
Billetinfo
Billetpriser Musikhuset Aarhus
Standard kr. 350,- / 485,- / 595,-
Unge under 25 og studerende kr. 270,- / 405,- / 515,-
Se de eventyrlige kostumetegninger til Ravnen
Kostumedesigner: Ariane Isabell Unfried
Nu begynder prøverne på H.C. Andersens operaeventyr
Der er altid en særlig stemning af forventning og spænding på første prøvedag, ogmandag 4. september var ingen undtagelse. Med Ravnen tager operachef og instruktør Philipp Kochheim nemlig fat i en - for mange - ukendt opera, der senest så scenens lys for 158 år siden på Det Kongelige Teater. Skaberne af Ravnen er derimod alt andet end ukendte - det er nemlig powerduoen i 1800-tallets kultur: Forfatteren H.C. Andersen og komponisten J.P.E. Hartmann. Fotograf: Henrik Bjerregrav
Ekstra materiale
Instruktør Philipp Kochheim om at genskrive dialogen i Ravnen
Hvorfor skal H.C. Andersens libretto i Ravnen genskrives?
Da vi søgte efter et værk af den danske komponist J.P.E. Hartmann og opdagede, at den berømte H.C. Andersen har skrevet librettoen, tænkte vi først ”wow, sikke et fund”. Men da jeg læste librettoen, fandt jeg ud af, hvorfor Ravnen i dag er gået i glemmebogen. Det skyldes bestemt ikke musikken, for den er vidunderlig! Librettoen derimod har store dramaturgiske og sproglige udfordringer. Det værste er, at man føler, at H.C. Andersen er gået på kompromis med sin egen kunstneriske integritet ved at skrive en eventyropera, som han tror en italiensk operalibretto skal være, fremfor en libretto som han ville skrive den. Vi mente dog, at musikken var så smuk, at vi måtte løse den udfordring.
Hvordan har du bearbejdet librettoen?
Det er vigtigt at forstå, at librettoen også indeholder en lyrisk fortælling, som fungerer betydeligt bedre i den musikalske del end i den talte. For imellem sangene er der talt dialog, som ret beset forvirrer mere, end den gavner historien. Det ledte os til beslutningen om at omskrive hele den talte dialog for at binde sangene sammen i en klarere fortælling og derudover skabe en opbygning, der fokuserer handlingen og laver en metahistorie gennem operaen.
Hvorfor har du valgt Ravnen, når den giver ekstra udfordringer?
Fordi det er vidunderlig musik! At det derudover er én af Danmarks mest berømte forfattere, der har skrevet librettoen, gør det kun endnu mere interessant. For her ser vi også H.C. Andersens evner som librettist, operamenneske og som lyriker, og det er med til at nuancere ham som kunstner. Der er også noget interessant ved, at man tager en i grunden fremragende opera, som har sine svage sider og prøver at hjælpe og løfte værket kunstnerisk uden at ødelægge det.
Du har i din tid som operainstruktør flere gange bearbejdet og derved ændret andre komponisters værker. Hvorfor?
Jeg ville aldrig ændre på La bohème eller Don Giovanni, men hvis det blot er en svag dialog, der forhindrer os i at genfinde et ellers vidunderligt mesterværk, vil jeg ikke tøve med at ændre i det. Alternativet til ikke at omskrive Ravnens libretto ville være ikke at opsætte den. Og vores musikchef Christopher Lichtenstein og jeg er enige om, at det ville være en skam!
Hvad har du lært om H.C. Andersen efter at have arbejdet med Ravnen?
Jeg kendte ham som en stor forfatter, men jeg kendte ikke til hans komplekse væsen og vidste ikke, hvilken nørdet karakter han egentlig var. Derudover må han have været frygtelig ensom og ulykkelig over ikke at kunne leve frit med sin seksualitet og komme tæt på de mennesker, han elskede og begærede. Det har været en dybt rørende, afslørende og spændende proces at komme tæt på en så ambivalent karakter, hvis forståelse og eftermæle, i hvert fald i udlandet, hovedsageligt er præget af hans udødelige eventyr - hvilket hans eget liv bestemt ikke var!
"Hartmanns musik er på toppen af sin tid" - dirigent Christopher Lichtenstein om musikken i Ravnen
H.C. Andersens operaeventyr med musik af Hartmann hører ifølge musikchef og dirigent på Ravnen, Christopher Lichtenstein, til de sjældne og glemte skatte i dansk musikhistorie. Her fortæller han, hvorfor Hartmanns musik ramte ham lige i den musikalske hjertekule:
Hvorfor valgte I Ravnen til Den Danske Serie?
"Da Philipp Kochheim i 2020 spurgte mig om nye mulige operaer til Den Danske Serie, fik jeg udleveret en masse materiale. Jeg kunne her se, at udfordringen ved de fleste danske operaer i 1800-tallet er, at de halter ca. 50 år efter i forhold til resten af Europa. Det vil sige, at når du hører en opera fra 1880 af en dansk komponist, svarer det ofte til musik, du ville høre i Tyskland, Østrig eller andre klassiske kulturnationer i 1830. Men ikke Hartmanns Ravnen. Den er på toppen af sin tid!"
Hvad gør musikken så særlig i Ravnen?
"I Europa var bel-canto musikken på den tid populær med komponister som Donizetti og Bellini. Det kan vi blandt andet høre i Ravnens meget virtuose arier og duetter, der minder lidt om de italienske operaer fra den tid. Samtidig er der indflydelse fra den højromantiske periode med lokalkolorit lidt alá von Webers Jægerbruden med et stort korparti, der kræver rigtigt meget af korsangerne. Det er lykkedes for Hartmann at få bel-canto stilen og højromantikken til at flyde smukt sammen i Ravnen.
H.C. Andersen og Ravnen
I maj 1830 sendte H.C. Andersen sin første operalibretto ind til censorkontoret på Det Kongelige Teater – en opera over den italienske forfatter Carlo Gozzis teatereventyr Il corvo med den danske titel Ravnen eller Broderprøven. Ravnen blev spillet første gang 29. oktober 1832, og publikum og presse tog godt imod den nye opera, som gik seks gange for fuldt hus.
Andersen advokerede flere gange for Ravnen, når han på sin sædvanlige ligefremme måde trængte sig på hos internationale berømtheder med indflydelse på operarepertoiret i deres lokalområde. I 1833 besøgte Andersen komponisten og dirigenten Louis Spohr i Kassel. Spohr var ikke uinteresseret i at opføre Ravnen på sit teater i Kassel, men der gik otte år, før han fulgte op på mødet med Andersen i form af en brevveksling med J.P.E. Hartmann. Desværre rådede Spohr ikke over en sopran, der kunne synge det parti, Hartmann havde skrevet til Det Kongelige Teaters primadonna Eleonore Zrza, og han måtte opgive projektet igen. Heller ikke hos Franz Liszt i Weimar lykkedes det – Liszt valgte i stedet at opføre Hartmanns og Andersens senere store succesopera Liden Kirsten.
Andersen og Hartmann glemte nu alligevel ikke Ravnen. Allerede i sommeren 1846 begyndte rygterne om en ny version af Ravnen at løbe. Andersen var i udlandet, og det var J.P.E. Hartmanns ven, juristen og amatørmusikeren Ernst Weiss, der havde lavet en plan for, hvordan Ravnen skulle opdateres og forsynes med recitativer i stedet for den talte dialog. Andersen var med på idéen pr. brev, og han skrev straks en ny tekst til Hartmann på baggrund af forslagene fra Weiss. Den nye version af Ravnen gik kun fire gange i 1865 og blev en gedigen fiasko hos både publikum og anmeldere.
H.C. Andersen skrev libretto til i alt ni operaer – men kun de seks så dagens lys på scenen. Til gengæld fortsatte Andersen livet igennem med at se så mange operaer som muligt – ikke blot hjemme i København men også på sine mange rejser i hele Europa.
Komponisten: J.P.E. Hartmann
Johan Peter Emilius Hartmann var en af 1800-tallets helt store danske komponister og musikere. Han var tredje generation i en musiker- og komponistslægt, som kom til Danmark fra Tyskland i 1762. Han fik allerede som 19-årig sit første organistembede og var desuden teori- og klaverlærer ved Giuseppe Siboni Musikkonservatorium (senere Det Kongelige Danske Musikkonservatorium) fra grundlæggelsen i 1827. Dermed var Hartmann med til at uddanne en hel generation af sangere ved Det Kongelige Teater.
J.P.E. Hartmann skrev over 100 kompositioner i mange genrer - men kun tre operaer; Ravnen fra 1832, Korsarerne med tekst af Henrik Hertz (som kun gik fem gange på Det Kongelige Teater), og derudover en af de største danske succeser i genren gennem tiderne, Liden Kirsten fra 1846; en opera, som foreløbig er blevet opført 332 gange - og stadig den dag i dag er den mest opførte danske opera på nationalscenen.
Hartmann arbejdede sammen med sin gode ven H.C. Andersen om både Ravnen og Liden Kirsten. Planerne om en sidste Andersen/Hartmann-opera med titlen Saul blev aldrig til virkelighed, selvom Andersen skrev librettoen færdig i 1864. Hartmann levede endnu i 34 år uden at kaste sig ud i flere operaprojekter.
Læs mere om Den Danske Serie
Ravnen er den sjette opera i Den Danske Serie, hvor Den Jyske Opera siden 2019 har genopdaget nogle af de mere sjældne danske operasangskatte samt et nyskrevet værk.
Hør Sibylle Glosted fortælle om rollen som Armilla i Ravnen i podcasten Kammertonen på 24syv.