Werther
Werther Werther

Turné

1. februar - 11. marts 2024

De knuste hjerters opera

Johann Wolfgang von Goethes brevroman Den unge Werthers lidelser anses for at være tysk litteraturs første bestseller og skabte i sin tid en såkaldt ”Werther-mani” i hele Europa. Unge mænd identificerede sig så stærkt med Goethes hovedperson, Werther, at adskillige gik i hans fodspor og begik selvmord. Den kendte, franske komponist Jules Massenet har omformet denne enormt populære roman og skabt en af de mest lidenskabelige operaer.

Handling

Første akt: Wetzlar, 1780. Charlotte har på sin mors dødsleje afgivet et løfte om at gifte sig med Albert. Til trods for, at hun ikke er forelsket i ham, har Charlotte affundet sig med sin skæbne, lige indtil hun møder den passionerede Werther, der vækker hendes følelser.

Anden akt: Få måneder senere: Charlotte har holdt sit løfte og giftet sig med Albert. Efter planen skal Werther til bal sammen med Charlottes yngre søster Sophie, men han virker modvillig. Han er sønderrevet af sine følelser for Charlotte og ender med at storme ud af huset. Det går op for Albert, at Werther er forelsket i hans hustru.

Tredje akt: Werther er begyndt at sende inderlige kærlighedsbreve til Charlotte, der indser, at hun har giftet sig med den forkerte mand. Sophie forsøger at trøste hende. Ikke desto mindre beslutter Charlotte sig for at holde sit ægteskabsløfte og sender Werther bort. I desperation beder Werther om Alberts pistoler, idet døden synes at være den eneste udvej…

Fjerde akt: Juleaften. Charlotte leder efter Werther for at forhindre ham i at begå selvmord, men hun kommer for sent. Werther har allerede såret sig selv dødeligt. Hun bedyrer ham sin kærlighed og kysser ham, før han dør, imens julesang høres i det fjerne.

 

Uddrag fra brevromanen Den unge Werthers lidelser

Holdet bag

Philipp Kochheim

Philipp Kochheim

Instruktør
Christopher Lichtenstein

Christopher Lichtenstein

Dirigent
Barbara Bloch

Barbara Bloch

Scenograf og kostumedesigner
Anders Poll

Anders Poll

Lysdesigner
Philipp Kochheim

Philipp Kochheim

Instruktør
Christopher Lichtenstein

Christopher Lichtenstein

Dirigent
Barbara Bloch

Barbara Bloch

Scenograf og kostumedesigner
Anders Poll

Anders Poll

Lysdesigner
Philipp Kochheim

Philipp Kochheim

Philipp Kochheim er født og opvokset i Hamborg, nu bosat i Aarhus. Han har studeret kunsthistorie, teatervidenskab, økonomi og litteratur på universitetet i München. Han har været operachef på Staatstheater Braunschweig fra 2013-2017. Philipp Kochheim er som instruktør kendt for at blande nyt med gammelt og finde glemte eller oversete værker frem blandt operaer, skuespil og musicals. Han har modtaget en af de vigtigste tyske teaterpriser, Dr. Otto-Kasten-Preis, for Così fan tutte (2003), Götz-Friedrich-Preis for Wagners Tannhäuser (2004), Rolf Mares Preis Hamburg for den ukendte Lauter Verrückte af Simon Mayr (2013) og Osterreichischer Musiktheaterpreis (2019) for sin opsætning af musicalen Ragtime.

Philipp Kochheim har været operachef på Den Jyske Opera siden maj 2017. Her har han har instrueret Passageren (2018), María de Buenos Aires (2019), Michael Kohlhaas (2019), Bortførelsen fra seraillet (2020), Greven af Luxembourg (2022), Sunset Boulevard (2022) og La Vendetta / I Pagliacci (2022). Derudover har han skrevet og instrueret I går og i morgen (2020) og Inkognito Royal (2021).

På Den Jyske Opera står han bl.a. bag Den Danske Serie, der udforsker dansk musikhistories rigdom med nye, gamle og glemte operaperler.

 

Christopher Lichtenstein

Christopher Lichtenstein

Musikchef på Den Jyske Opera siden september 2020. Bosat i Aarhus. På Den Jyske Opera har han dirigeret Passageren (2018), Rigoletto (2020), Inkognito Royal (2021), Greven af Luxembourg (2022), La Vendetta / I Pagliacci (2022) og i foråret 2023 Tryllefløjten.

Christopher Lichtenstein er uddannet ved Hochschule für Musik i Würzburg. Han fik sin debut som dirigent i 2014 med Elskovsdrikken på Staatstheater Braunschweig, som han efterfølgende var fast tilknyttet som 1. kapelmester. Christopher Lichtenstein blev tildelt en pris til unge kunstnere på Staatstheater Braunschweig i 2013 og modtog Bayreuth-legatet det samme år. Udover sit arbejde med klassiske operaer og operetter (Tosca, Rigoletto m.fl.) har Christopher Lichtenstein været engageret til flere urpremierer.

Barbara Bloch

Barbara Bloch

Barbara Bloch er født i München og har studeret scenografi og kostumedesign på Universität Mozarteum Salzburg. Hun har arbejdet som scenograf på bl.a. Theater Lübeck, Theater Münster, Staatstheater Braunschweig og Ópera de Oviedo. Barbara Bloch er fastansat som scenograf og kostumedesigner for skuespil, opera, musical og dans på Theater Lüneburg.

På Den Jyske Opera har hun lavet scenografi og kostumer til María de Buenos Aires (2019), Greven af Luxembourg (2022) og La Vendetta / I Pagliacci (2022).

Anders Poll

Anders Poll

Anders Poll har været teknisk chef på Den Jyske Opera siden 2017, hvor han har designet lys til L’Amico Fritz (2015), Kleopatra (2019), Michael Kohlhaas (2019), I går og i morgen (2020), Inkognito Royal (2021), Aida (2021), Greven af Luxembourg (2022), Sunset Boulevard (2022) og La Vendetta / I Pagliacci (2022).

Anders Poll har designet lys til bl.a. ballet og opera, herunder Lulu på Det Kgl. Teater, Siciliansk vesper på Royal Opera House i London og senest til komedien Tartuffe (2022) på Theater Lüneberg. 

Medvirkende

Angelos Samartzis

Angelos Samartzis

Werther
Marie Seidler

Marie Seidler

Charlotte
Anton Eriksson

Anton Eriksson

Albert
Silvia Micu

Silvia Micu

Sophie
Zurab Zurabishvili

Zurab Zurabishvili

Werther
Na’ama Goldman

Na’ama Goldman

Charlotte
Christian Oldenburg

Christian Oldenburg

Albert
Eva Zalenga

Eva Zalenga

Sophie
1
Aarhus Symfoniorkester

Aarhus Symfoniorkester

Orkester
Aalborg Symfoniorkester

Aalborg Symfoniorkester

Orkester
Sønderjyllands Symfoniorkester

Sønderjyllands Symfoniorkester

Orkester
Copenhagen Phil

Copenhagen Phil

Orkester
Angelos Samartzis

Angelos Samartzis

Werther
Marie Seidler

Marie Seidler

Charlotte
Anton Eriksson

Anton Eriksson

Albert
Silvia Micu

Silvia Micu

Sophie
Zurab Zurabishvili

Zurab Zurabishvili

Werther
Na’ama Goldman

Na’ama Goldman

Charlotte
Christian Oldenburg

Christian Oldenburg

Albert
Eva Zalenga

Eva Zalenga

Sophie
Aarhus Symfoniorkester

Aarhus Symfoniorkester

Orkester
Aalborg Symfoniorkester

Aalborg Symfoniorkester

Orkester
Sønderjyllands Symfoniorkester

Sønderjyllands Symfoniorkester

Orkester
Copenhagen Phil

Copenhagen Phil

Orkester
Angelos Samartzis

Angelos Samartzis

Tenor
Nationalitet: Græsk
Uddannelse: Hochschule für Musik Karlsruhe / Hochschule für Musik Hanns Eisler Berlin
Udvalg af tidligere roller: Rodolfo (La bohème), Manrico (Trubaduren), Gustavo (Maskeballet)

Marie Seidler

Marie Seidler

Mezzosopran
Nationalitet: Tysk
Uddannelse: The Royal Academy of Music, London
Udvalg af tidligere roller: Sesto (Titus), Ottone (Ottone), Fjodor (Boris Godunov)

Anton Eriksson

Anton Eriksson

Baryton
Nationalitet: Svensk
Uddannelse: Operahögskolan, Stockholm
Udvalg af tidligere roller: Renato (Maskeballet), Sharpless (Madama Butterfly), Enrico (Lucia di Lammermoor)

Silvia Micu

Silvia Micu

Sopran
Nationalitet: Rumænsk
Uddannelse: Universitatea Naţională de Muzică, Bukarest
Udvalg af tidligere roller: Frasquita (Carmen), Susanna (Figaros bryllup), Mimi (La bohème)

Zurab Zurabishvili

Zurab Zurabishvili

Tenor
Nationalitet: Georgisk
Uddannelse: Musikkonservatoriet i Tbilisi / Universität Mozarteum, Salzburg
Udvalg af tidligere roller: Rodolfo (La bohème), Cavaradossi (Tosca), Don José (Carmen)

Na’ama Goldman

Na’ama Goldman

Mezzosopran
Nationalitet: Israelsk
Uddannelse: Musikkonservatoriet i Jerusalem / Meitar Opera Studio, Tel Aviv
Udvalg af tidligere roller: Carmen (Carmen), Idamante (Idomeneo), Rosina (Barberen i Sevilla)

Christian Oldenburg

Christian Oldenburg

Baryton
Nationalitet: Tysk
Uddannelse: Hochschule für Musik Hanns Eisler Berlin
Udvalg af tidligere roller: Guglielmo (Così fan tutte), Belcore (Elskovsdrikken), Mercutio (Romeo og Julie)

Eva Zalenga

Eva Zalenga

Sopran
Nationalitet: Tysk
Uddannelse: Hochschule für Musik Carl Maria von Weber Dresden / Hochschule für Musik Felix Mendelssohn Bartholdy Leipzig
Udvalg af tidligere roller: Adele (Flagermusen), Susanna (Figaros bryllup), Musetta (La bohème)

Aarhus Symfoniorkester

Aarhus Symfoniorkester

Drevet af rå symfonisk kernekraft og mere end 80 års erfaring med at tegne byens lyd står Aarhus Symfoniorkester som et musikalsk vartegn for hele den midtjyske landsdel. Hver uge byder orkestret på nye store oplevelser – for det klassiske publikum, for familier, for skolebørn eller for filmelskere. Med base i Musikhuset Aarhus har Den Jyske Opera og Aarhus Symfoniorkester et tæt samarbejde om opera, koncerter og ambitiøse projekter med stjerner fra ind- og udland.

Aalborg Symfoniorkester

Aalborg Symfoniorkester

Aalborg Symfoniorkester blev grundlagt i 1943. Siden 2014 med base i Musikkens Hus på den pulserende havnefront i Aalborg. Kernen i orkestrets virke er symfonikoncerterne. Dertil kommer kammerkoncerter, koncerter på skoler, koncerter i samarbejde med andre kulturelle institutioner, f.eks. Opera i Rebild samt familiekoncerter. Aalborg Symfoniorkester spiller også til opera og ballet og akkompagnerer Den Jyske Operas forestillinger i Nord- og Midtjylland.

Sønderjyllands Symfoniorkester

Sønderjyllands Symfoniorkester

Med en hjemmebane dækkende Syd- og Sønderjylland samt Sydslesvig er Sønderjyllands Symfoniorkester Danmarks eneste "grænseoverskridende" landsdelsorkester. Samarbejdsrelationer med både nationale og internationale kunstnere skaber orkesterets musikalske diversitet. Orkestret udgør en kulturel sammenhængskraft i regionen.

Foto: Patricio Soto

Copenhagen Phil

Copenhagen Phil

Copenhagen Phil - hele Sjællands symfoniorkester – er landsdelsorkester for Sjælland, Lolland og Falster. Orkestret formidler den klassiske musik på højeste niveau igennem traditionelle og nye koncertformater målrettet publikum i alle aldre. Målet er at bringe den klassiske musik ud til så mange som muligt. Copenhagen Phil kan derfor opleves i klassiske koncerter, koncerter for og med børn og unge, familiekoncerter, jule- og nytårskoncerter, koncerter i samspil med rytmiske musikere og andre kulturinstitutioner samt formater målrettet erhvervslivet. Og så er Copenhagen Phil at finde i orkestergraven til Den Jyske Operas forestillinger på Fyn og Sjælland.

Spilleperiode

Premiere: 1. februar 2024 i Musikhuset Aarhus
Musikhuset Aarhus: 1. – 3. februar 2024
Turné: 1. februar – 11. marts 2024

Fakta

Opera i 4 akter

Varighed ca. 2 timer og 30 min. inkl. pause
Sprog Synges på fransk med danske overtekster

Musik Jules Massenet
Libretto Édouard Blau, Paul Milliet og Georges Hartmann efter Goethes roman Den unge Werthers lidelser
Førsteopførelse 16. februar 1892 på Wiener Hofoper

Billetinfo

Billetsalget åbner forår/sommer 2023 hos landets teaterforeninger og spillesteder.

Billetpriser Musikhuset Aarhus
Standard kr. 350,- / 485,- / 595,-
Unge under 25 og studerende kr. 270,- / 405,- / 515,-

Gå til billetsalget i Musikhuset Aarhus

Goethe lever!

Med ca. 150 millioner hits på Googlesøgningen ’Goethe’ og ca. 450 tusinde Instagram-søgninger på #Goethe er der stadig liv i det tyske multitalent, der både var digter, dramatiker, forfatter, politiker, naturvidenskabsmand og damebedårer.

Goethes opdragelse – og senere liv – lever nærmest til perfektion op til den tidligere renæssances mål om et universalmenneske, der kan begå sig inden for både naturvidenskab, sprog og kultur. Men det er litteraturen, der bliver omdrejningspunktet for hans virke og eftermæle. I sine sidste år på jurastudiet møder han nemlig den fem år ældre filosof, digter, forsker og litteraturkritiker Johann Gottfried Herder, som introducerer Goethe for Shakespeares forfatterskab og for den nationale tyske folkedigtning. Herder og Goethe inspirerer hinanden, og sammen skriver de blandt andet en essay-samling, der bliver fundament for den litterære bevægelse ”Sturm und Drang”, som Den unge Werthers lidelser tilhører rent litteraturhistorisk.

Goethe får i 1773 udgivet sit gennembrudsværk, dramaet Götz von Berlichingen, som hurtigt gør ham berømt, og året efter i 1774 udkommer så Den unge Werthers lidelser, som giver Goethe status som kultforfatter.

Ud over et længere ophold i Italien lever han det meste af livet i Weimar. Det er her, han skriver sit store forfatterskab, hvor nogle af hovedværkerne er dramaet Faust samt roman-komplekset Wilhelm Meister.

Jules Massenet

Der er noget umiskendeligt fransk over Massenets musik. Den er elegant og velklingende med en stor gennemsigtighed, og den har ofte en særlig duft og sødme.

Massenets musikerliv begyndte i barndommen med klaverspil hos sin mor. Det blev fulgt op af studier på Pariser-konservatoriet med flotte eksamener, musikerjobs i teaterorkestre og caféer og blev så kronet med hans gennembrud og berømmelse som komponist. Som velrenommeret og afholdt kompositionslærer på konservatoriet i Paris kom Massenet til at påvirke en lang række komponister, og han fik i det hele taget en stor indflydelse på det franske musikliv.

Massenet var et meget arbejdsomt menneske, og han skrev musik inden for flere forskellige genrer, men det er især operaerne, som han huskes for i dag. Af disse mere end 30 værker drejer det sig særligt om Manon (1884 – ikke at forveksle med Puccinis senere Manon Lescaut), Werther (1892), Thaïs (1894), La Navarraise (1894) og hans andensidste opera Don Quichotte (1910), som Den Jyske Opera opførte i 2014.

Ekstra materiale

Verdens første kultroman

Goethes roman Den unge Werthers lidelser kan litteraturhistorisk placeres inden for den tyske bevægelse, der kaldes ”Sturm und Drang”, som løber fra cirka 1766 til 1786, og som får sit navn efter et skuespil af Friedrich Maximilian von Klinger. Bevægelsen er i bund og grund et opgør med mange af oplysningstidens ideer og tankegods, der har fokus på en rationalistisk verdensopfattelse og mennesket som et fornuftsvæsen. Det tyske samfund er i 1700-tallet i oplysningstidens ånd præget af normer og konventioner, hvor individet skal følge den vej, der er lagt for ham eller hende og ikke jagte egne behov eller ambitioner. Og det er netop ønsket om at frigøre sig fra samfundets begrænsninger samt længslen efter at få lov til at udfolde sig i overensstemmelse med egne drømme og originalitet, der bliver fundamentet for Sturm und Drang-bevægelsen, som man har kaldt verdens første ungdomsoprør.

Den unge Werthers lidelser udkommer i 1774 og bliver Sturm und Drang-bevægelsens hovedværk. Den udspiller sig omkring de centrale temaer i bevægelsens verdensopfattelse såsom individet over for kollektivet; geni-tankegangen; en panteistisk naturopfattelse; weltschmerz og et nyt følelsesladet sprog. Alle disse temaer koncentreres i Goethes fortælling om den til tider noget patetiske Werther, der i romanen konstant søger ensomheden og betragter sig selv som i opposition til samfundet og udtrykker sin lede ved de mennesker, som bare lader livet gå sin kedelige gang uden behov for at tænke og udtrykke selvstændige tanker. Naturen bliver det sted, hvor Werther kan finde en form for samhørighed med verden på godt og ondt, og naturen afspejler gennem hele romanen hans sindstilstand.

Denne sindstilstand svarer til den grundlæggende følelse i Sturm und Drang-litteraturen: nemlig melankolien, tristheden og tungsindet, der bliver karakteriseret med begrebet ”Weltschmerz”. Også Werther er præget af denne grundstemning, og ud over Hamlet er Werther et af de mest lidende (og selvbevidste) mennesker i litteraturhistorien. Disse overvældende følelser kan ikke rummes og formidles gennem datidens herskende formelle sprogbrug, og derfor kommer romanen også til at blive et pejlemærke for en ny sprogstil, der er ærlig, hudløs og følelsesladet, og hvor genren – brevromanen – netop giver Werther mulighed for at udtrykke sine inderste følelser og tanker til vennen Wilhelm.

Den unge Werthers lidelser er blevet kaldt for verdens første kultroman, og ligesom med andre kultromaner er der masser af rygter og historier knyttet til den. For det første mener mange ved udgivelsen, at den er bygget på Goethes egne oplevelser med ulykkelig kærlighed. Og selvom man nok ikke skal læse Den unge Werthers lidelser som et selvbiografisk værk, er der dog en vis sandhed i, at Goethe i sit eget liv oplevede et trekantsdrama som i romanen. Da han i 1772 er juristpraktikant i Wetzlar møder og forelsker han sig nemlig i en ung kvinde ved navn Charlotte Buff. Hun er desværre allerede forlovet med Johann Kestner, men i et par måneder forsøger Goethe at lægge an på Charlotte, indtil forholdet mellem de tre bliver for anspændt, og Goethe rejser væk.

Et andet rygte, der selv i dag knyttes til romanen, er, at der i tiden efter romanens udgivelse startede en selvmordsbølge blandt unge mennesker i Tyskland og Europa. Nogle steder kan man finde påstande om, at der var helt op til 2000 unge mennesker, som tog deres eget liv efter inspiration fra Werther og med ulykkelig kærlighed som begrundelse. Hvis man har en kildekritisk tilgang til dette rygte, må man konkludere, at det nok er noget overdrevet. Men der er ingen tvivl om, at visse selvmord fandt sted.

Også på andre måder lod unge følsomme mennesker sig inspirere af bogen og dyrkede Werther som idol. Det angives i bogen, at Werthers yndlingstøj er en blå frakke og en gul vest, og netop dette blev højeste mode blandt unge i årene efter udgivelsen. Romanen vakte opsigt i alle lag af samfundet, og magthaverne måtte derfor også forholde sig til den. Kirken var naturligvis ikke glad for bogen, da både selvmordet og den ekstreme dyrkelse af egoet blev betragtet som en synd, og kirker i hele Europa advarede derfor mod bogen og dens virkelighedsfjerne livsopfattelse og Werther-feber, som gav dårlige nerver og kunne føre til selvmord. I Danmark forbød Universitetets Teologiske Fakultet, at bogen blev oversat, og der kom først en dansk oversættelse i 1820, men da de fleste i den kulturelle elite alligevel læste tysk, og alle hørte om bogen, så havde det ikke den store betydning.

Af Peter Kennebo

Kopi Af Design Uden Navn (1)

Andre store oplevelser

SE VIDEO    SE VIDEO    SE VIDEO    SE VIDEO   SE VIDEO
LÆS MERE ·  LÆS MERE ·  LÆS MERE ·  LÆS MERE ·  
LÆS MERE ·  LÆS MERE ·  LÆS MERE ·  LÆS MERE ·